Han höjde timpriset: ”Vi måste börja ta betalt för vår kunskap”

Publicerad 29 aug 2022, 07:15 | Uppdaterad 31 aug 2022

Peter Eriksson, som driver familjeföretaget Lekebergs Rör, höjde timpriset utan att kunderna protesterade. ”Vi måste börja ta betalt för vår kunskap och inte tjäna pengar tack vare rabatterna på material hos grossisterna”, säger han.

Text

Vid årsskiftet höjde Lekebergs Rör i Fjugesta utanför Örebro timpriset från 650 till 695 kronor.

Läs också:
Materialpåslag är ok – men inte SÅ mycket

Läs också:
”Förlegat och konstigt sätt att göra affärer på”

– Vi motiverar höjningen av timpriset med lönerna. Vi behöver höja lönerna för att kunna få in duktigt folk som det är ont om i dag. Vi måste börja ta betalt för vår kunskap och inte tjäna pengar tack vare rabatterna på material hos grossisterna, säger Peter Eriksson.

Lekebergs Rör med fyra anställda är främst ett VVS-företag, men bygger också pooler på totalentreprenad samt gör grävjobb. 90 procent av jobben görs till privatkunder.

– Jag kan inte komma på att någon kund har opponerat sig mot timpenningen. Folk reagerar mer på milersättningen och materialpriserna. Om de är nöjda med utförandet blir det väldigt sällan några diskussioner om priset för arbetet.

Peter Eriksson har samma prispåslag på materialet som tidigare. Han tycker inte att det blir så mycket diskussioner med kunderna om materialpåslaget.

– Det kan hända vid dyrare inköp som en varmvattenberedare eller en panna, för då kan priset skilja en hel del. Vårt inköpspris exklusive moms är det många byggvaruhus och näthandlare som tar inklusive moms ut mot kund. Så på sådana grejer har vi inte så stora marginaler i dag. För kopplingar kan vi slänga på 50 procent plus moms på priset.

Lekebergs Rör installerar i dag mycket material som kunderna har tillhandahållit själva, till exempel WC-stolar och blandare. Då är timpenningen ännu högre, cirka 1 000 kronor plus moms, för att kompensera de sämre marginalerna på materialet.

– Det brukar inte kunderna ha någonting emot. Jag tror att det mer går mot att privatkunderna vill köpa grejerna själva billigt på nätet och anlita någon rörfirma för att installera dem. Vad firmorna tar för att göra det tror jag inte att det blir så stor diskussion om, säger Peter Eriksson.

Hans Nyblom, expert på affärsutveckling på Installatörsföretagen, tror också att rädslan för att höjda timpriser skrämmer bort kunderna ofta är obefogad.

– De allra flesta mindre installatörer har till 80–90 procent återkommande kunder och får många fler förfrågningar än de hinner ta, säger han och ger rådet:

Hans Nyblom

– Höj timpriset – och se till att du är värd pengarna. Att du får betalt per timme betyder ju inte att du är värdeskapande per timme. Så planera ditt jobb noggrant, ha ett videosamtal med kunden för att kolla vad som behövs och köp sedan sakerna på vägen till kunden.

Ännu bättre tycker han det vore om installatörerna ändrade sitt tankesätt och började ställa sig frågor:

– Vilket värde skapar jag? Vad är kunden villig att betala för det värdet? Sådana frågeställningar kan leda till nya affärsmodeller på sikt. Säg exempelvis att en byggnad ska energieffektiviseras. Då skulle installatören kunna erbjuda sig att göra jobbet med hälften av den framtida energibesparingen som ersättning.

– Då spelar varken timmar eller material någon roll. Det viktiga är resultatet: energivinsten. Ett sånt upplägg vinner både kunden och installatören på. Och klimatet också, säger Hans Nyblom.

VVS-kedjorna erbjuder sedan länge ”installerat och klart” där produkter paketeras med montering till ett fast pris. Kedjan Bad & Värme började med fasta priser redan 2013 och där ingår liksom hos Comfort numera även hela badrumsrenoveringar.

Tälje VVS i Södertälje gick in i Bad & Värme 2020. Företaget jobbar mycket mot privatpersoner och vd Mikael Söderqvist använder ”installerat och klart” så mycket som möjligt. Han hänvisar då kunderna till kedjans hemsida för att göra sina beställningar av produkter som erbjuds till fasta priser.

– Där framgår tydligt vad det kostar och vad som ingår. Det går mycket fortare. Jag behöver inte själv räkna på jobben och riskera att kunden tröttnar och går till en annan firma, säger Mikael Söderqvist.

Mikael Söderqvist

Bad & Värmes sortiment med fasta priser utökas efterhand.

– Det täcker upp det mesta som finns i ett vanligt hem, säger Mikael Söderqvist.

I avtalet för installerat och klart finns en reservation för materialprishöjningar för många av produkterna. För exempelvis värmepumpar gäller för närvarande dagspriser. I villkoren ingår också att priset gäller endast om ingen ombyggnad, omdragning eller andra oförutsedda arbeten krävs.

– Priset beror på förutsättningarna i kåken, men det ser montören direkt på plats och kunderna blir glada för att vi på en gång informerar när priset kommer att bli högre, säger Mikael Söderqvist.

Han tycker att installerat och klart förutom smidigheten ger en bra förtjänst.

– När vi inte använder fasta priser gäller ordinarie timpenning och materialpåslag. Hur stort materialpåslaget blir beror på vad det är för produkt. Det krävs lite fingertoppskänsla för att hamna rätt, säger Mikael Söderqvist.

Värmepumpföretaget JS Energi har fasta priser för ”99 procent av tjänsterna”. Företagets vd Peter Borgman ser en ironi med fastpriser för servicejobb. Ju duktigare företagets tekniker är desto snabbare går arbetet och desto dyrare tycker kunden att det blir per timme.

”Därför är det också viktigt för oss att förklara för kunderna just tryggheten med att ha fastpris. Det gör även att vi kan ta oss tid att lära upp juniora tekniker”, skriver Peter Borgman i sitt digitala vd-brev i juni.

Peter Borgman

Oavsett om företaget skickar en oerfaren tekniker som behöver tre timmar för att hitta felet eller en erfaren som gör det på en timme är priset detsamma för kunden. Kunden betalar för resultatet av tjänsten och vet i förväg vad priset blir.

JS Energis vd Peter Borgman:
”Rekrytering är inte så svårt för oss”

”Under de tre åren som vi har haft fastpriser har det blivit tydligt att denna bransch har svårt att acceptera det. Man vill hellre ha en startavgift, kilometerkostnad, kostnad för körtid och sen arbetstid på plats hos kunden samt en administrationsavgift”, konstaterar Peter Borgman.