Vem avgör hur mycket pengar beställaren får hålla inne med?

Publicerad 8 jun 2022, 08:02

VVS-Forums badrumsexpert Sajad Mirkhalafi svarar på hur felen värderas när det blir konflikt mellan kund och hantverkare.

FRÅGA: Har jag rätt att få betalningen även om kunden är missnöjd?

SVAR: Även om det här är juridik så är det en fråga vi får hela tiden av både kunder och entreprenörer. Det är något av en djungel och handlar mycket om vad som är avtalat.

Fler frågor och svar:
Kan man installera en vanlig servicelucka i badrummet?

Läs också:
”Monteringsanvisningarna river man ofta bara bort och slänger”

Vi har en roll i det här också eftersom en besiktningsman oftast får i uppgift att värdera felen. Beställaren får hålla inne med så mycket som krävs för att få ett fel åtgärdat, något som förstås kan väcka diskussioner om beloppen.

Fler expertsvar:
”Du kan kräva att få träffa alla involverade parter”

Kunden tror ibland att den har rätt att vänta med hela betalningen men VVS-montören bör upplysa om att det bara gäller beloppet och delarna i arbetet man inte är överens om, resten av pengarna ska betalas. Värdering och prisavdrag är endast aktuellt när det gäller estetiska fel och fel som inte påverkar funktion. Allvarliga fel som kan leda till vattenskador måste självklart åtgärdas.