Osålda värmepumpar löser leveransproblem

Publicerad 15 jun 2022, 12:48

Comfortmedlemmen Mählqvist Rör i Vingåker samlar på sig åtråvärda värmepumpar när tillfälle ges. De blir hårdvaluta när kunder vill ha snabb hjälp.

Det är tuffa tider för installatörsföretag i dag. Det råder akut brist på material och produkter och allra värst är det med värmepumpar. Kunder kan få vänta  6–12 månader på leverans. 

Höjda världsmarknadspriser ligger bakom aviserade prishöjningar hos grossisten Ahlsell
Ahlsell höjer priserna med upp till 30 procent

Ahlsell har aviserat om prishöjningar på upp till 30 procent. Hur resonerar andra grossister?
Priserna höjs – andra grossister följer efter Ahlsell

Men på sörmländska Mählqvist Rör kan det gå snabbare.

– Om kunden visar minsta lilla indikation på att vilja ha en ny värmepump så beställer vi den. Om kunden sen inte vill ha värmepumpen så behåller vi den och säljer vidare till nästa kund, säger Mikael Mählqvist, vice vd på Mählqvist Rör.

Mählqvist Rör är Thermia-återförsäljare och de flesta av företagets värmepumpar köps därför direkt från Thermia.

– En liten del Nibe köper jag, men den största delen är Thermia. Sen försöker man se till att man alltid har reservdelar hemma.

Mikael Mählqvist ger ett exempel på problematiken med de långa leveranstiderna.

– Jag pratade nyss med en kund som ville ha en frånluftsvärmepump till sin nybyggda villa med inflyttning i mars nästa år. Trots att det är ett år kvar till leverans är det inte säkert att han hinner få en pump till dess. Kundens val står nu mellan att lägga in en order till ett värmepumpföretag och hoppas på det bästa eller hitta en annan lösning

Mikael Mählqvist tror att material- och produktbristen kommer att hålla i sig i 2–3 år och att kunderna är medvetna om de leveransförseningarna som råder.

– Ett exempel är komponentbrist till cirkulationspumparna i värmepumparna. Det kommer ta upp till tre år innan man har löst det. Problemet fanns innan Ryssland invaderade Ukraina, men kriget har inte gjort situationen lättare.

Hyllor håller ordning på prylarna och gör automatiskt inköp när lagret börjar bli tomt
De har grossistlager hemma på firman

Mikael Mählqvist säger att han planerar jobb på ett nytt sätt, mer långsiktigt, med en extrem framförhållning. Att kostnaderna stiger i takt med materialbrist och leveransproblem är oundvikligt, menar han.

– Det drabbar tyvärr kunderna i slutändan. Det har ju varit oroligt på marknaden i över ett års tid nu så man har ju med sig det när man kalkylerar på jobb.