Missa inte snacket med kunden

Publicerad 2 aug 2021, 06:00 | Uppdaterad 30 jun 2021

Rot-uppdragen har ökat under pandemin och hos privatkunder ställs speciella krav för att jobbet ska bli lyckat. Här berättar VVS-montören och kunden om utmaningarna under badrumsrenoveringen i Uddevalla.

Text

I området Sjöskogen vid havet söder om Uddevalla görs en badrumsrenovering i ett hus byggt 1967. Senaste gången badrummet renoverades var 1985. Nu har den gröna 80-talsinredningen ersatts av moderna möbler och porslin. Den tidigare bastun har tagits bort för att göra badrummet större och ge plats för tvättmaskin och torktumlare.

VVS-installatören delar med sig av framgångsfaktorerna
9 strategier som ledde till vinstrekord mitt i coronakrisen

Detta styr boomen:
5 starka renoveringstrender

VVS-arbetena har gjorts av B Johanssons Rörfirma i Henån på Orust. För montören Richard Isaksson är det en typisk badrumsrenovering.

– Vi har rivit ut det gamla, satt in nya grejer och dragit om vatten- och avloppsrör i krypgrunden, summerar han.

– Badrumsrenoveringar är inte så avancerade tekniskt sett. Men det gäller att vara noggrann när du mäter ut så att
sakerna hamnar på rätt ställe direkt och du slipper göra extra dragningar.

VVS-montören Richard Isaksson kopplar rör under tvättstället. – Det här kommer att bli om inte Sveriges, så i alla fall Västsveriges snyggaste badrum, utbrister husägaren Ove Börjesson nöjt. Foto: Sören Håkanlind
Så här såg det ut tidigare, ett grönt åttiotalsbadrum. Foto: Ove Börjesson

För montören är kundkontakten viktig vid jobb mot privatpersoner och att informera om hur arbetet fortskrider. Kunden vill veta när hantverkarna kommer för att inte behöva vara hemma i onödan. Arbetena görs ofta i äldre hus och det går inte i förväg veta hur det ser ut bakom väggar och under golv. Det var andra krav på rörinstallationer förr och gammalt material kan skadas under arbetena. Därför kan materialet behöva bytas ut.

– Ibland kan det skena iväg med arbetstid och materialkostnad. Då är det viktigt att ha en dialog med kunden, att du berättar vad du har gjort och måste göra. Att du inte bara gör jobbet och sedan kommer det en faktura som är mycket dyrare än vad kunden hade räknat med. Om du är öppen och rak under resans gång brukar det lösa sig smärtfritt, säger Richard Isaksson.

Husets ägare Ove Börjesson flyttade in 1987 och bor där året runt. Tanken på att göra en badrumsrenovering har funnits i flera år.

– I januari tog jag tag i det, men det hade faktiskt ingenting med pandemin att göra, säger han.

Han kontaktade Wikströms Bygg som har gott renommé och som han hade positiva erfarenheter av sedan en tidigare takrenovering. Byggfirman samarbetar med B Johanssons Rörfirma.

Det här kommer att bli, om inte Sveriges, så i alla fall Västsveriges snyggaste badrum.

Efter påsk drog arbetena igång efter att Ove Börjesson gjort alla val av nya material och produkter i badrummet. I början av juni var det mesta klart. Kvar återstod att sätta upp duschväggarna eftersom det blivit en miss vid beställningen av dem och det var en månads leveranstid.

– Det här kommer att bli, om inte Sveriges, så i alla fall Västsveriges snyggaste badrum. Renoveringen höjer också värdet på huset med ett antal hundratusen kronor, säger Ove Börjesson.

Många husägare passar på att renovera under pandemin. Denna dag är det ett flertal elektriker och VVS-are på plats i området Sjöskogen. Ove Börjessons gräsbeklädda hustak smälter in fint i omgivningen. Foto: Sören Håkanlind

Han är nöjd med utförandet av det nya badrummet. Nu kan han åter duscha hemma igen efter att under sex veckor ha fått göra det på andra ställen. Han önskar att arbetena hade flutit på
bättre.

– Det har varit lite segt med dödtider då och då. Hantverkarna har inte alltid kunnat komma när de har sagt. Det är så många olika yrkeskategorier inblandade: snickare, elektriker, rörläggare och kakelsättare. Och badrummet är inte så stort, ungefär 9,5 kvadratmeter. De kan ju inte gå på varandra.

Ove Börjesson uppskattar dock Richard Isaksson och hans arbetsinsats.

– Richard är fantastiskt bra. Han hittar lösningar på alla problem trots att han är ganska ung. Dessutom är han snabb och flink.

Johan Ohlsson, ägare och vd i B Johanssons Rörfirma

”Arbetet med kunden börjar långt innan själva renoveringsarbetet startar.”

Johan Ohlsson, ägare och vd i B Johanssons Rörfirma, lyfter upp samordningen av arbetena, som viktig vid badrumsrenoveringar hos privatpersoner.

– Det är många yrkeskategorier som ska in på en liten yta. Därför är en bra planering viktig, att var och en kommer på sin utsatta tid och gör det de ska.

Det är också betydelsefullt att involvera kunden i arbetsprocessen.

– Kunden ska göra många val. Arbetet med kunden börjar långt innan själva renoveringsarbetet startar med att man börjar riva. Kunden ska välja möbler som ska matcha ihop med kakel, klinker och färg på väggar. Det är mycket val så det gäller att involvera kunden under hela processen, säger Johan Ohlsson.

Det är trångt och lite bökigt att jobba, inte högre än dryga meter i krypgrunden under huset. Richard Isaksson drar om rör till det renoverade badrummet ovanför. Foto: Sören Håkanlind

Att ha samma folk vid den här typen av renoveringar är också en nyckelgrej för att det ska bli bra.

B Johanssons Rörfirma gör oftast badrumsrenoveringarna i samma konstellation av lokala företag, där Wikströms Bygg med 30 anställda är ett.

– Två av dem jobbar med våra projekt. Det är skönt för oss för vi behöver bara uppfinna hjulet en gång. Det är ett gäng som är vana vid att jobba ihop och vet hur de vill att det ska göras. Att ha samma folk vid den här typen av renoveringar är också en nyckelgrej för att det ska bli bra.

B Johanssons Rörfirma har konstant fyra pågående badrumsrenoveringar hos privatpersoner. Uppdragen hos privatpersoner har varit en stor andel av verksamheten under en längre tid och pandemin har i det avseendet haft en positiv effekt.

– I synnerhet ut mot kusten där det är mycket sommarstugor som används under en större del av året. Nu har det blivit ännu fler som jobbat hemifrån i sommarstugan eller varit där under karantän, säger Johan Ohlsson.

Därför gynnas VVS-branschen mest
Renoveringsrusch under pandemin

En ökad användning av huset ger ett högre slitage och behoven av renoveringar ökar.

– Samtidigt stiger huspriserna och det blir lättare för folk att ta ett lån för att kunna göra en renovering, som gör att värdet på huset ökar ännu mer.

Fakta/Rotavdrag

Nästan 1,1 miljoner köpare gjorde rotavdrag 2020. Avdraget ökade med 10 procent, från knappt 9,9 miljarder kronor 2019 till knappt 10,9 miljarder kronor 2020. Rotavdraget ökade i alla län och i 248 av landets 290 kommuner. Allra mest ökade det i Örebro och Östergötlands län, med 16 procent. På kommunnivå ökade rotavdraget mest i Älvkarleby med 39 procent, Nora med 36 procent och Åstorp med 34 procent. I Uddevalla var ökningen 6 procent.
KÄLLA: VILLAÄGARNA/SKATTEVERKET