Vent-chef och influencer: Fullt blås med fötterna i två helt skilda världar

Publicerad 12 mar 2021, 06:00 | Uppdaterad 17 mar 2021

Hon har ett ventilationsföretag med sju anställda, en podd och 50 000 följare på Instagram. Angelica Lundin står med ena foten i ventilationsbranschen och den andra i influencervärlden.

När hon var yngre var Angelica Lundin övertygad om att hon aldrig skulle jobba inom ventilation. Hennes föräldrar hade drivit företag inom OVK, obligatorisk ventilationskontroll, och Angelica hade motvilligt följt med dem till jobbet utan att bli speciellt intresserad. Men efter ett par år i Australien kom hon hem och började jobba extra i pappans företag och ju mer hon lärde sig desto roligare började det kännas.

Chefslösa bolaget utmanar traditionella VVS-branschen: ”Om vi mår bra tjänar vi pengar”

– Det är svårt att sätta fingret på vad det är. Jag tycker egentligen inte att luft är ett speciellt roligt ämne, men ju mer du förstår desto mer intressant blir det, berättar hon. När jag började sätta mig in i det fick jag en helt annan respekt för yrket. Jag läste några kurser och gick med några seniora besiktningsmän och injusterare och började förstå hur man faktiskt driver ett företag. Det är lätt att tro att man bara går ut och mäter några lägenheter och så är det klart, men det är efter det som det riktiga jobbet kommer.

Efter att ha fått certifikat som sakkunnig funktionskontrollant av ventilationssystem 2013 var Angelica anställd i några år innan hon i oktober 2017 startade AL Ventilation. I samma veva började det hända saker på det privata planet. Hon hade ett Instagramkonto där hon la ut bilder från sin vardag, ofta på dottern Penny som föddes 2014 med en skelettavvikelse som gjorde att hon behövde amputera sitt ena ben när hon bara var ett år gammal.

Här MÅSTE montörerna träna på arbetstid: ”Vi har inte haft belastningsskador på många år”

– Jag la ut uppdateringar om Penny för att våra vänner skulle kunna följa hur det gick för henne och för att andra föräldrar till barn med skelett­avvikelser eller andra trauman skulle hitta oss och se att allt kan gå bra.

Andra familjer strömmade till Angelicas konto som växte snabbt.

– Ett par stora konton frågade mig om de fick dela Pennys historia på sina plattformar och på 48 timmar fick jag 10 000 nya följare.

Angelicas morbror Johan Braunerhielm passar på att ta en bild till Angelicas instagramkonto med 50 000 följare. Som ”ofrivillig influencer” skildrar hon bland annat dottern Pennys liv och utveckling. Penny föddes med en skelettavvikelse. Foto: Daniel Roos

I dag är det 50 000 personer som följer Angeli­cas vardagsliv. Hon delar med sig av allt från familjens vardagskaos till Pennys operationer – samtidigt som hon driver AL Ventilation. I en tid då många av oss jagar följare på sociala medier väljer Angelica att jobba med sitt ventilationsföretag, trots att hon skulle kunna tjäna stora pengar på sin Instagramprofil.

– Jag är den ofrivilliga influencern, konstaterar hon. För att kunna jobba med sociala medier på heltid måste man vara mindre selektiv än vad jag är. Jag tackar nej till tio–femton samarbeten i veckan. Det är otroligt bra pengar som erbjuds, men för mig känns det fel med casinon och bantningspreparat. Om man scrollar bland mina inlägg är det väldigt lite reklam. Jag lägger hellre lite högre växel på AL Ventilation och ser till att det är det som sätter mat på bordet.

Rekordmånga nya VVS-företag mitt i pandemin: ”Det svåraste är att nå ut ”

AL Ventilation har i dagsläget sju anställda och tar ofta in fler vid behov. De är alla familjemedlemmar eller kompisar till Angelica och maken Mikael, som är civilingenjör i maskinteknik. I teamet finns Angelicas yngre bror, broderns bästa kompis och dottern Pennys danslärares sambo.

– Det är fel att säga att Micke är musklerna och jag är hjärnan, men det är mest han som är ute på jobb och jag som projektleder, planerar och säljer. Jag gör kundbesök, men jag hinner inte längre göra besiktningar eller injusteringar.

Penny får följa med föräldrarna till kontoret precis som Angelica själv fick göra ibland när hennes föräldrar drev ett företag inom OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Foto: Daniel Roos

Angelicas två världar som influencer och ägare av AL Ventilation skiljer sig mycket åt. En del av hennes kunder har aldrig använt Instagram och ämnet OVK är inte särskilt frekvent förekommande i sociala medier. Hon fortsätter gärna att få båda delarna, till stor del för att lära Penny vikten av att ha ett stabilt arbete.

– Jag är en rastlös själ och tycker om att det händer mycket samtidigt. Om jag bara jobbade med ventilation hade jag kanske även velat göra något annat, men jag vill inte jobba med Instagram på heltid. Det är en bubbla som kan bli ganska ytlig. Vi försöker vara tydliga mot vår dotter med att alla barn inte får en massa kläder och prylar och biobiljetter hemskickade – och att jag och hennes pappa jobbar med ventilation.

FAKTA

Angelica Lundin

Angelica Lundin startade AL Ventilation 2017. Ju mer hon lär sig desto större res­pekt får hon för yrket säger hon. Alla sju anställda är familjemedlemmar och vänner till henne. Foto: Daniel Roos

Titel: Vd, grundare av AL Ventilation som hon nu äger tillsammans med maken Mikael Lundin.

Ålder: 33.

Bor: Stockholm.

Aktuell: Driver Instagramkontot @angelicalundin_ och podcasten Angelica & Alexia, där Angelica pratar ”högt och lågt om livet” med influencern Alexia Kafkaletos.

FAKTA

AL Ventilation AB

Foto: Daniel RoosGrundades: 2017

Typ av arbeten: OVK-besiktning, injustering, rengöring, hyresgästanpassningar och montage.

Omsättning: 3,4 miljoner 2019.