Logga in

”Vissa sätter i system att inte betala hantverkare”

Publicerad
24 mar 2020, 06:00

KUNDKONFLIKTER. Paret vägrade att betala fakturan – en fjärdedel av priset var mer rimligt, tyckte de. ”De försökte blåsa oss men vi gav oss inte” säger företagets vd.

Hälften av familjeföretaget Willberg Rörs kunder är konsumenter, något som aldrig tidigare vållat problem. Men i somras blev företaget anmält till Allmänna reklamationsnämnden när villaägarna krävde att få betala drygt 9000 kronor mindre än det avtalade priset.

”Man får lägga sig platt”

Jobbet handlade om att åtgärda en läcka i en villa. Arbetet gick ut på att göra en provisorisk dragning av två prisolrör, cirka två meter långa, från dusch till handfat. Läckan fanns vid tvättstället i en kall- och varmvattenledning. De befintliga vattenledningarna låg i bjälklaget i golvet och beställaren ville inte riva golvet då, detta skulle göras senare. Därför gick uppdraget ut på att göra en så bra provisorisk lösning som möjligt.

Eero Willberg– Det var tydligt att det hade varit en rörmokare där innan och börjat riva, eftersom rören i bjälklaget hade frusit. Rörmokaren hade uppenbarligen gett upp. Men jag ville inte börja riva i golvet utan föreslog en tillfällig lösning, som beställaren accepterade, säger Eero Willberg, företagets vd.

VVS-företaget vann tvist om värmepumsinstallation: ”Vi var inställda på att förlora i Arn – så det här var ju roligt”

Allting fungerade bra, men villaägarna var missnöjda med priset. De ansåg att 2 500 kronor var en rimlig kostnad för jobbet. Willberg Rör fakturerade 11 629 kronor totalt för en fast startavgift samt material och tio timmars arbete på löpande räkning, enligt orderbekräftelsen..

Arn bedömde den fakturerade kostnaden som skälig och att företaget bevisat att parterna hade avtalat om en löpande räkning för jobbet.

– Det kändes riktigt bra att bli friad, även om jag aldrig tvivlade på utfallet, säger Eero Willberg.

Kunden jämförde med materialpriser på nätet: Krävde pengar tillbaka

Willberg Rör har fortfarande inte fått betalt från villaägaren och tänker nu vända sig till Kronofogden och tingsrätten för att få ut sina pengar.

– Det finns de som sätter det här i system, att inte betala till hantverkare. De försökte blåsa oss, men vi tänker inte ge oss, säger Eero Willberg bestämt.

Alla installationer under kändes av besiktningsmannen men VVS-företaget fick ändå delvis rätt i reklamationsnämnden