Därför lockade VVS-Kraft storspelare

Publicerad 26 mar 2018, 08:00

Grundarna hittade ett vinnande koncept för bolaget. Och med ny ägare ska framgångsreceptet upprepas.

VVS-Kraft i Järfälla har landat på en lönsamhet på 15 procent tre år i rad. Det goda resultatet har gett eko i branschen – och lett till att bolaget köpts upp av Instalco.

Läs mer: Instalco gör stort Stockholmsförvärv

Vad är då den viktigaste förklaringen till framgången? Enligt vd Ola Klockarås är det en engagerad personal – från lärling till företagsledning.

– Det ger oss en stark produktionsapparat. Vi har duktiga, erfarna projekt­ledare och basar och genomför projekten på ett bra sätt. Vi är färdiga i rätt tid och det vi har gjort fungerar, säger han.

Vd Ola Klockarås, vice vd Roger Juhlén samt projektledaren Lasse Johansson. Foto: Jesper MottEtt bonussystem som infördes 2006 har bidragit till det höga engagemanget hos personalen.

– Det är inget ackord i ordets vanliga bemärkelse i stället tjänar du pengar per omsatt timme. Det är inte individuellt baserat utan vi utgår från alla projekt när vi räknar ut bonusen, säger Ola Klockarås.

En positiv effekt av bonussystemet är att det stärker lagkänslan.

– Det fina är att vi kan skicka vilken medarbetare som helst till vilket projekt som helst. Ingen ”storbas” kan säga nej till att ta emot någon och hänvisa till att laget inte tjänar några pengar. Det gör att alla i bolaget har jobbat med alla och känner varandra bra, säger Ola Klockarås.

Systemet skapades av projektledaren Johan Höglund. Han hade dåliga erfarenheter av ackordssystemet.

– Krigandet om pengar gör att ackordet förstör många projekt. Jobbet blir inte lika bra utfört som om du haft mer tid på dig. Det kan kortsiktigt gynna det egna företaget ekonomiskt, men är negativt för samverkanstänk och därmed på längre sikt, säger Roger Juhlén, vice vd och projektledare.

Ur montörens synvinkel finns andra positiva aspekter av det egna bonus­systemet.

– Johan Höglund hade många gånger råkat ut för att ingen ville åka till projekt som hade sämre förutsättningar. Det blev orättvist genom att vissa lag fick åka till ”de fina fyrkantiga lådorna” där det bara var att kasta upp rören. Andra stackare fick jobba lika hårt hela dagarna, men hade otur med projekten och kunde därför inte tjäna lika mycket pengar, säger Roger Juhlén.

Mats Pettersson fyller upp köldmediesystemen mellan  vätskekylaggregaten och kylmedels­kylarna i Solnaprojektet. Foto: Jesper Mott”De fyrkantiga lådorna” har annars blivit projekt som VVS-Kraft ofta väljer bort. Anledningen är främst en allt hårdare konkurrens om de projekten på Stockholmsmarknaden, både från inhemska och utländska aktörer.

– Utan att vi själva kanske har velat det har vi åkt in på de lite krångligare projekten som det varit mindre konkurrens om. Det är vi glada för i dag för det har gjort att vi kommit närmare beställaren. Vi har fått många förtroendeuppdrag och samverkansprojekt. De kunder som man har en bra relation med ska man vara rädd om, säger Ola Klockarås.

– Samtidigt har vi varit noga med att välja projekt som vi vet fungerar för oss och inte provat en massa konstiga saker. Vi har hittat en trygg nisch, men det är inte säkert att vi alltid kan vara kvar i den. Det beror ju på marknaden, säger Roger Juhlén.

Exempel på nyligen genomförda ”småbökiga” projekt är totalrenoveringen av Strand Hotel i Stockholm, en över 100 år gammal byggnad med många trånga utrymmen.

– Där har det nästan bara handlat om att lösa problem, säger Ola Klockarås.

Läs mer: VVS-företagen som säljer mest till offentlig sektor

Till de nära kunderna hör bland annat Peab, Zengun och Hufvudstaden. För Hufvudstaden handlar det både om mindre serviceuppdrag och entreprenader av olika storlek.

– Hufvudstaden har funnit oss som en bra partner och det har varit väldigt bra uppdrag för oss. Ofta innebär det lite handlingar. Det kan handla om en shunt som ska bytas ut någonstans och sedan blir det plötsligt en hel butik som ska göras om, säger Ola Klockarås.

Ett exempel på ett större projekt för Hufvudstaden var när biografen Röda Kvarn nyligen byggdes om till saluhall och restauranger. Ett annat nytt, stort och komplicerat uppdrag för bolaget är på Sveriges Radio där centralkylan ska byggas om. Projekttiden är cirka 2,5 år.

Erfaren och engagerad personal har gett VVS-Kraft en stark produktionsapparat. Foto: Jesper MottVVS-Kraft har fram till nu haft fem del­ägare, vd Ola Klockarås samt fyra projektledare med lång erfarenhet. Delägarskapet hade både för- och nackdelar.

– Ett problem för oss har varit att det varit svårt att lyfta personalen eftersom vi delägare legat som ett tak. Folk vill ju kunna växa. Å andra sidan har vi hittat en storlek på verksamheten som vi klarar av och där vi kan göra ett bra jobb, säger Ola Klockarås.

Omsättningen har flera år i rad legat runt 80 miljoner kronor med 37 anställda. Fjolåret var ett litet undantag med toppnoteringen 90 miljoner men med bibehållen lönsamhet.

– De flesta bolag vill bara bli större och större. Det har vi inte anammat ännu. Om vi skulle ta in en projektledare till skulle vi också behöva anställa 5–10 montörer och kanske skaffa ett större kontor, säger Ola Klockarås.

– Att vi varit fem delägare har många gånger varit en styrka för oss. Speciellt när det tuffat till sig med orderingången. Att kunna sätta sig tillsammans i konferensrummet och gå igenom punkt för punkt vad som måste göras. Då är det fem aktörer som går in med allt de har och då brukar det lösa sig. Jag har många gånger tänkt att det är skönt att ha så bra kolleger och att vi peppar varandra när det känns tungt.

Läs mer: Jätteorder för VVS-Kraft på Löwenströmska sjukhuset

Bolaget blir nu helägt av Instalco men delägarna fortsätter i sina respektive roller. Ambitionen är att ta marknadsandelar inom segmentet större VS- och kylentreprenader, men också att växa på servicesidan.

Varför säljer ni bolaget till Instalco?

– Vi har haft kontakt ett tag och beslutet att sälja har mognat fram. Det blir en nytändning för oss. Vi ser en trygghet i att nu ha Instalco i ryggen. Att vara en del av koncernen ger oss möjlighet att framöver gå in tuffare när det gäller att ta större jobb och att göra det med gott självförtroende. Men företaget kommer annars att drivas vidare på samma sätt som tidigare och med samma profil och inriktning, säger Ola Klockarås.

Vad innebär det nya ägarskapet för övrigt?

– För personalen är det också väldigt positivt att ingå i Instalco. Det ger dem nya möjligheter till utveckling inom bolaget och dessutom erbjuder Instalco utbildningsmöjligheter. Nästan samtliga tidigare delägare är över 50 år och på sikt måste vi trappa ner och någon annan ta över. Det blir lättare att ta upp folk till ledande positioner när inte delägarna sitter och bromsar i toppen. Nu är vi i stället anställda som ska driva företaget på bästa sätt.

Hur påverkas framtidsstrategin för bolaget?

– Det skapar bättre förutsättningar för att öka omsättningen och växa om vi får in rätt jobb. Det ger möjlighet att ta hjälp av andra Instalco-bolag genom att gå in med gemensamma anbud samt att både låna och låna ut folk. Vi bör kunna få skalfördelar på inköpssidan. Sist men inte minst kan vi dela erfarenheter med andra bolag inom koncernen. Tidigare har vi ju kört vår grej men det här kan ge oss ny input.

 

Loggan är förklaringen till att företaget kallas för Bolibomparör. Foto: Jesper MottFörväxlas med barnprogram

Loggan som gör att VVS-Kraft brukar kallas för Bolibomparör ”på stan”. Förklaringen är likheten med symbolen för SVT:s barnprogram.

– En gång kom ett barn fram till en av våra servicekillar och frågade om hon fick krama Bolibompamannen. Det är litet kul, man kommer ihåg vår logga, säger Roger Juhlén.

Loggan har sitt ursprung vid ett köksbord i Hässelby där grundarna Ola Klockarås och Nils-Olof ”Nisse” Nilsson år 2000 drog upp riktlinjerna för det nya bolaget.

– Företagsnamnet VVS-Kraft kom jag på vill jag påstå. Det skulle utstråla neutralitet och samtidigt vara kort och slagkraftigt. Men när det gäller loggan satt vi tillsammans och letade på nätet. I slutänden tror jag att det var Nisses dotter som hittade vår krokodil. Stor käft, små öron och hög svansföring brukade vi säga om Nisse. Meningen var nog att loggan skulle karakterisera honom, säger Ola Klockarås med ett skratt.

 

Fakta/VVS-Kraft Teknikservice

> Utför entreprenader och service inom VS och kyla, fördelningen entreprenad/service är ungefär 80/20.
> Har 35 anställda och omsatte 2017 cirka 90 miljoner kronor.
> Ägs av Instalco sedan den 28 februari i år.
> Har säte i Järfälla.

Historik

2000: Grundas som VVS-Kraft i Stockholm AB av Ola Klockarås och Nils-Olof ”Nisse” Nilsson.
2003: Rekryteras projektledarna Johan Höglund och Stefan Jonsson, båda från Björnbergs.
2004: Ansluter projektledaren Roger Juhlén, även han från Björnbergs.
2006: Startas systerbolaget VVS-Kraft Teknikservice i Stockholm AB. Bolaget drivs av ägarna Roger, Johan och Stefan. Ola och Nisse finns med som passiva del­ägare och fortsätter parallellt att driva och äga det andra bolaget.
2010: Anställs Magnus Salin från Bravida som projektledare i VVS-Kraft Teknik­service och går direkt in som delägare i bolaget.
2011: Fusioneras bolagen och den sammanlagda omsättningen hamnar kring 66 miljoner. Drivs vidare som VVS-Kraft Teknikservice i Stockholm AB med Ola som vd och delägare samt Johan, Magnus, Roger och Stefan som projektledare och övriga delägare. Utses för andra gången till gasellföretag av tidningen Dagens Industri.
2013–2017: Genomför sitt hittills största projekt, VS-entreprenaden vid upprustningen av de tekniska systemen på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby, med ett ordervärde på 60 miljoner kronor. I uppdraget ingår installationer för medicinska gaser som då är ett nytt kompetensområde för bolaget.
2014: Nisse väljer att kliva av och säljer sina aktier i bolaget
2018: Förvärvas av Instalco.