Att ständigt bli en bättre arbetsgivare och att komma närmare kunderna är vägen mot toppen, enligt WSP:s nya vd. Foto Getty Images

De vill bli vassast bland konsulterna

Publicerad: 04 februari 2020 Text: Klas Sörbo

WSP Sveriges nye vd Håkan Danielsson vill komma närmare kunderna för att täppa till kunskapsgapet och bli branschetta.

Håkan Danielsson är sedan årsskiftet ny vd för WSP Sverige. Han har varit i den svenska ledningen i sex år, först som affärsområdeschef för den byggprojektekterande verksamheten och därefter för ”Systems” med 800 installationskonsulter.

Tre konsulter spanar in de stora utmaningarna för 2020

WSP har på fem år gått från 2 500 medarbetare till 4 300 i Sverige. Håkan Danielsson har nu siktet inställt på förstaplatsen i Sverige.

Håkan Danielsson– Med förstaplatsen menar jag uppfattningen hos kunder samt potentiella och nuvarande anställda om vem som är vassast i branschen. Det handlar exempelvis om teknisk kompetens, genomförandet av projekt och att vara en attraktiv arbetsgivare.

Hur ska ni nå förstaplatsen?

– Internt handlar det om att ständigt bli en bättre arbetsgivare. På marknaden ska vi komma närmare våra kunder och då behöver vi träffa dem mer. Vi behöver bli bättre på att förstå kundernas och slutanvändarnas affär och behov. Då kan vi erbjuda dem en bättre lösning och bli mer värdefulla för dem. Där finns en plats på marknaden som ingen lyckats ta ännu och kniper vi den får vi ett försteg jämfört med andra.

Analyschefen på konsulternas branschförening: "Företagen måste bli bättre på att sälja in lägre byggkostnad och livscykelkostnad genom den innovation som de bidrar med"

Enligt Håkan Danielsson är WSP “det enda svenska teknikkonsultbolaget som är globala på riktigt”.

– WSP finns i alla världsdelar och har totalt 52 000 anställda. Det ger möjlighet att dela med oss av kunskaper till varandra inom hela koncernen. Samtidigt kan våra anställda arbeta i andra delar av världen för både personlig utveckling och för att höja sin och företagets kompetens.

Håkan Danielsson har varit verksam i branschen i cirka 25 år, tidigare på Ramboll/Scandiaconsult samt Jacobson & Widmark, som var grunden för WSP i Sverige.

Så slår kusinen från landet jättarna i stan: Lyckseleföretaget TM Konsult rankas tvåa av Sisab i Stockholm

Vilka är de största förändringarna i branschen jämfört med när du började?

– I mitten av 1990-talet hade de flesta kunder en egen teknisk avdelning. Då kunde vi prata med personer som hade samma profession som vi och förstod därför varandra bättre än nu. Som jag var inne på tidigare pratar vi i dag inte alltid samma språk. I takt med att det går allt fortare ökar då risken för missförstånd och fel.

En annan skillnad är att senare generationer har en annan syn än tidigare på vad som är viktigt för deras personliga utveckling.

– Det ska gå fortare och tålamodet är mindre än förut. Vi behöver bli bättre på att snabba på utvecklingen för yngre nyanställda ingenjörer. Det är jätteviktigt för att hålla intresset uppe hos yngre personer att vilja bli ingenjör, som är ett jättehäftigt yrke, och att attrahera talanger till yrket. Om de uppfattar att konsultbranschen är trög och förändringsobenägen är risken stor att de söker sig till någon annan bransch.

Fler nyheter