Servicechefen på Bravida i Göteborg, Sebastian Englinde, är ofta ute på fältet. Foto: Sören Håkanlind

”Det var svårt att prata om allvarliga saker med sin kompis”

Publicerad: 10 december 2020 Text: Eva-Maria Fasth

Ett snabbt rollbyte från VVS-montör till servicechef på Bravida. Sebastian Englinde berättar om hur han tacklade de tuffaste utmaningarna.

Sebastian Englinde har tidigare arbetat som VVS-montör på Bravida i Göteborg, men efter några år på andra bolag kom han tillbaka till Bravida som teamledare. 

Efter det blev han tillfrågad om han ville bli servicechef för VS och hoppade på det. Bravida har alltid haft service­ledare tidigare men ingen servicechef på VS utan ansvaret låg då på avdelningschefen.

Läs mer: Ledarskapexpertens 5 bästa tips när du ska bli chef över kollegorna

Nu är Sebastian Englinde servicechef för Stor-Göteborg, Kungsbacka och Kungälv. Det innebär att han är ansvarig för all VS-service inom regionen vilket i praktiken handlar om allt från att byta en koppling till att utföra småentreprenader. Han är chef för 40 anställda, bland annat sina före detta kollegor.

Han tog med sig hockeyandan till ledarrollen som vd för Nytorps Rör 

– Det är klart att det innebär en omställning i början, man går från att vara en i gruppen till att bli chef. Man vill ju gärna vara på alla ställen samtidigt och tillgodose alla men samtidigt måste man fatta jobbiga beslut, säger Sebastian Englinde, som känner att han har killarna med sig och att det har blivit en bra sammanhållning i gruppen. 

– En av de största utmaningarna när jag börjat som chef var utvecklingssamtalen. Det var svårt att gå in i chefsrollen och prata om allvarliga saker med sin kompis. Men jag insåg snabbt att jag var tvungen att separera mitt arbete från mitt privatliv.

Fikarasten är viktig för det sociala samspelet. Från vänster: Mustafa El Bilbeisi, Patrik Larsson, Ove Fransson, Anders Gustafson, Sebastian Englinde själv, Christopher Södergren och Denis Kralj. Foto: Sören Håkanlind

Men han har inte helt släppt den hantverksmässiga delen av rörläggeriet. Ganska ofta åker han ut och stöttar om någon av de anställda behöver hjälp. 

– Det säger jag aldrig nej till. Jag tycker att det är otroligt viktigt som ledare att ha den insynen i verksamheten. Sen tycker jag också att det är riktigt kul att få dra på mig arbetskläderna emellanåt.

Grohebossen ger sin bild av bra ledarskap och vad som krävs för att "överleva" i branschen:

Sebastian Englinde får även ta del av en del personliga frågeställningar som inte gäller arbetet.

– Jag finns där som ett bollplank. Jag gillar kompismentaliteten och tror starkt att det är den bästa vägen framåt för att vara en riktigt attraktiv arbetsgivare. Jag har även ett bra nätverk omkring mig, både inom Bravida och externt, där jag kan bolla frågor.

Sebastian Englinde har också gått flera ledarskapskurser internt på Bravida. Han uppskattar att det finns så mycket resurser i företaget och att det investerar i sin personal.  

Sebastian Englinde åker gärna skateboard när han får en stund ledig från jobbet som servicechef på Bravida. Foto: Sören Håkanlind

En annan sak som ändrades när Sebastian Englinde gick från att ha varit en fysiskt aktiv VVS-montör till en stilla­sittande chef var hans hälsa.

– Jag gick upp tio kilo, men rådde bot på viktuppgången genom att springa och börja renovera hemma. Nu tränar jag på gym varje morgon klockan fem innan jag åker till kontoret, säger han.

Den mest aktuella frågan på det privata planet för Sebastian Englinde är hans och sambons sex månader gamla dotter.

Kan du ta pappaledigt som chef?
– Ja, att vara pappaledig är ju väldigt viktigt och jag ser fram emot det när hon är lite större. När medarbetare kommer in till mig och pratar om föräldraledighet så uppmuntrar jag alltid till det.

Sebastian Englinde

Foto: Sören HåkanlindYrke: Servicechef på Bravida.
Familj: Sambo och fyra barn.
Bor: I villa i Tuve.
Hobby: Åka skateboard.

Fler nyheter

6 heta värmepumptrender

22 jan 2021 | 99 procent kan väl knappast ha fel? Här kommer sex tunga argument för att de tillfrågade installatörerna och återförsäljarna har rätt när de tror p...