Börje tar för säkerhets skull en bild på golvvärmerören för att dokumentera det faktum att kunden lagt in för klena rör i golvet. Foto: Lars-Göran Hedin

Börje brottas med byråkratin

Publicerad: 04 september 2018 Text: Lars-Göran Hedin

Ett ständigt växande pappersarbete för­mörkar Börje Romlands vardag. Men som småföretagare i installations­branschen har han flera förslag på hur politikerna kunde lätta på bördan.

Vi träffar Börje Romland på Sundsvalls station. Han sitter i bilen och talar i telefon med en gammal kund som nu återkommer efter flera år för att få en radonavskiljare med UV-filter installerad. Han är dock inte riktigt säker på vem den före detta kunden är. När samtalet är över förklarar han:

– Det här är en trist följd av GDPR. Vi får bara ha aktuella kunder i vårt register nu, så de som anlitat oss tidigare under åren får jag inte spara uppgifter om.

Läs mer: Inför valet - så tycker partierna i branschfrågorna

Börje Romland känner ibland att han som småföretagare drunknar i pappershögarna. Det är så mycket som ska registreras, dokumenteras och föras bok över att han ibland kan känna att "nu får det vara nog".

Börje Romland. Foto: Lars-Göran HedinBörje Romlands 5 råd till politikerna:

1 Minska byråkratin för företagare.

2 Se över hur GDPR försvårar med kundregister.

3 Inför en miniminivå för ROT-avdrag.

4 Kommunerna borde ha bättre koll på upphandlingarna.

5 Inför ett anställningsstöd för småföretagare.

Men Börje är en glad fyr ändå, har lätt till skratt och skakar roat på huvudet åt alla administrativa påfund som myndigheterna har hittat på. Ett näraliggande exempel är ROT-avdraget.

– Det är inget fel på ROT-avdraget i sig, det gillar jag skarpt, men ibland kan det bli lite löjligt. Som när en kund har varit på Bauhaus eller K-Rauta och köpt en ny blandare och ringer till oss och för att få den installerad. Det blir en timmes jobb, så jag kan fakturera 600 kronor inklusive moms, men så säger kunden att han vill ha ROT-avdrag på 120 spänn. Så då måste jag sätta mig ner och fylla i alla uppgifter och skicka in till skatteverket.

Läs mer: Lobbykampanj ska stoppa lagförslag

– Varför har man inte infört en minimigräns för när ROT-avdraget kan utgå, på säg så där en två-tre tusen kronor? undrar Börje Romland.

Det har gått mer än tio år sedan Börje Romland startade eget i elinstallationsbranschen. Han hade jobbat som resemontör med elkonstruktion och utbildat sig inom el och VVS.
Från början var tanken att enbart jobba med el, men när en kund frågade om inte Börje kunde installera en radiator också så svarade han förstås "ja", eftersom han hade kompetensen.

– Då klack det till i skallen och jag kom på idén att försöka erbjuda hela "paketet" till mina kunder.

Vägen från tanke till handling är kort i det lilla företaget. Börje anställde sonen Rasmus, som utbildat sig till VVS-montör, ett par elektriker och ett par snickare. Företaget fick namnet Romlands El & VVS och erbjöd privata fastighetsägare och andra hjälp med el, VVS, byggjobb och plåt. I dag har firman fyra anställda.

Möjligheten att kunna göra både el och VVS-jobb är en stor tillgång för Romlands El & VVS, menar Börje Romland. Det gäller särskilt på landsbygden, där de större multidisciplinära företagen oftast lyser med sin frånvaro.

– Kunderna sätter stort värde på att vi kan lösa deras problem rakt av och det är ju så att el och VVS följs åt hela tiden, i nästan alla jobb. För oss har det blivit så att de båda disciplinerna svarar för var sin halva av omsättningen, på ett ungefär.

Vad har du köpt för tvättmaskin, och har du tänkt på att lägga dit ett översvämningsskydd innan du ställer in den, frågar Börje Romland kunden ”Jasse”, som inte vill skylta med sitt efternamn. Foto: Lars-Göran HedinFöretaget är nästan helt inriktat på privatmarknaden, det är där det är enklast att få vettigt betalt för jobben, menar Börje Romland.

Läs mer: Fast pris gav problem med ROT-avdrag

– Kommuner vill jag inte ha att göra med. När de går ut och upphandlar ramavtal vinner det företag som går under lönsamhetsgränsen och erbjuder jobb för kanske 360 kronor i timmen, i förhoppningen om att tilläggsjobb ska ge bättre klirr i kassan. Fast det finns ju ingen garanti på att det blir så, resonerar Börje Romland.

Romlands El & VVS har fullt upp ändå och företaget har sedan starten alltid varit lönsamt. Börje jobbar själv inte så mycket med det praktiska installationsarbetet längre, men han rycker förstås in när det behövs en extra hand i ett el- eller VVS-jobb. Han sköter det mesta av administrationen så han har bra koll på fakturorna i både in- och utkorgen.

– Jag har en revisionsbyrå som hjälper mig med bokföring och revision, de fixar allt med skatter, löner och så. Det är bara för mig att göra utbetalningarna, säger Börje.

Och så lägger Börje Romland en hel del tid på dokumentation av de färdiga jobben. Det är ett pappersarbete som han inser är nödvändigt för att både företaget och dess kunder ska känna sig trygga med de installationer som utförts.

Både el och VVS är seriösa saker där det gäller att ha kontrollerat noga vad du lämnar efter dig.

– Vi mäter till exempel alltid våra anläggningar enligt de kontrollplaner som finns – och lite till. Det är ju så lätt att göra fel – en del tror att det bara är att sätta in en säkring och glömmer att de måste ha rätt längd på ledningarna för att den verkligen ska fungera som avsett, menar Börje Romland.

På besök i en villa norr om Sundsvall visar Börje Romland ett exempel på ett annat dilemma han ibland ställs inför. Kunden har själv lagt rör för golvvärmen i betongplattan för att spara pengar, men valt en dimension som är för klen för den yta som ska värmas.

– Här har de lagt in 16-rör för att värma 40 kvadratmeter, det räcker knappt till hälften. Jag förklarade det för kunden, men han insisterar på att vi ska koppla in dem ändå. Så här måste jag friskriva mig från det funktionella ansvaret, det händer allt som oftast när kunden pulat med installationen själv, förklarar Börje.

När vi träffar Börje Romland har han just beslutat att koncentrera verksamheten på el och VVS. Hans båda snickare sade upp sig för att starta eget och han ser ingen vits med att försöka få fatt på ett par nya.

Det finns tillräckligt att göra på installationssidan, mer egentligen än vad Romlands El & VVS har folk till, men här pekar Börje på ännu ett av småföretagandets dilemman, svårigheten att anställa nytt folk.

– Även om jag skulle vilja så har jag som liten företagare inte råd. Killar och tjejer som kommer från yrkesutbildningen på gymnasiet kan alldeles för lite om jobbet så det tar ett par, tre år att lära upp dem. De måste i princip gå bredvid en yrkesvan kollega och kunden har förstås inte lust att betala för en extra man på uppdraget.

Börje Romland efterlyser ett vettigt nyanställningsstöd till små företag, men han tycker inte att han kan se något politiskt parti som driver den frågan tillräckligt starkt.

– För några år sedan fanns ett sådant stöd. Då skrev jag kontrakt med arbetsförmedlingen om att ta in en kille och skulle få 20–30 procent i bidrag till lönen. Men då protesterade Byggnads avdelning här i Sundsvall och hotade med blockad för att jag inte hade något kollektivavtal.

Sedan visade det sig att killen han tog in inte höll måttet ändå och fick sluta efter ett tag, men det är förstås en annan historia.

Tre fjärdedelar av Romlands El & VVS: Börje, Andreas och Robin. Foto: Lars-Göran Hedin

Fakta/Romlands El & VVS

> Har sitt säte i Matfors utanför Sundsvall.
> Startades av ägaren Börje Romland för drygt 10 år sedan.
> Har fyra anställda i dag.
> Omsatte 5 miljoner kr 2017, då med fem anställda.
> Vinstmarginalen samma år var 2,6 procent.

Fler nyheter