Logga in

Borrade sönder vattenrör och avlopp: “Förvarnade om riskerna”

Publicerad
4 dec 2025, 05:00
| Uppdaterad
3 dec 2025

Företaget borrade sönder vattenrör och avloppet när de renoverade badrummet. Kunden kräver 35 000 i ersättning – företaget svarar att de förvarnat om riskerna. 

Kvinnan som bor i en villa i Motala hade anlitat rörfirman för att göra en badrumsrenovering. Men när montörerna kom hem till henne och började jobba så borrades det ena röret efter det andra, “alla vattenrör” enligt kvinnan, sönder. Ett par dagar senare borrades även avloppet i köket sönder när nytt vatten skulle dras. 

Läs också:
”Det fick bägaren att rinna över”

Läs också:
”Deras arbeten var under all kritik”

Husägaren hade i förväg frågat företaget om ett skriftligt förbehåll i offerten men fått svaret att det som skulle göras var enkla saker och att inget borde gå fel.

Efter att kvinnan och företaget misslyckats med att komma överens om följderna av det som hänt så gick hon till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde 36 716 kronor i ersättning för att åtgärda skadorna efter borrningen. 

Hennes motpart, en lokal rörfirma, svarar att deras offert innehöll ett tydligt förbehåll som varnade för riskerna med jobbet. Där står att de inte kunde ta ansvar för el- och vattenledningar som inte går att inspektera i förväg. De förklarade också för kunden att det inte går att vara säker på var vattenledningarna går i valvet och att det fanns en risk för att träffa dem med borren. 

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

ARN har tittat på offerten som företaget skrev. Den innehåller inte något som bevisar att tjänsten brustit i fackmässighet. Därför ska anmälarens krav avslås.