Ville häva värmepumpsköpet – efter 1,5 år: ”Ett konstruktionsfel”
Kunden upptäckte flödesfel och stopp i systemet nästan direkt efter att den nya värmepumpen installerats, men väntade ett och ett halvt år med reklamationen. När han nekades att häva köpet drev han saken till ARN.
Ett annat fall för ARN:
Felkopplad värmepump – kunden kräver hävning av köpet
Tvist:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”
Kunden köpte luft/vattenvärmepumpen av Bygghemma 2023. Installationen skulle ingå men på grund av försening och ”dubblering av den ursprungliga installationsofferten” valde han att anlita en annan, certifierad, installatör.
Efter installationen fungerade systemet dåligt med flödesfel och stopp, men eftersom det var oklart om felet kom från radiatorsystem, expansionskärl eller värmepump avvaktade kunden med att kontakta Bygghemma. Istället anlitade han tillverkarens installatörer för felsökning, skriver han i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
När kunden fick informationen från tillverkaren om att felet berodde på en sensor som blivit smutsig och behövde bytas ut, ville han häva köpet. Då hade det gått 1,5 år sedan beställningen.
”Felet är ett konstruktionsfel eftersom sensorn blir för smutsig, ett fel som fanns på flera av tillverkarens produkter”, skriver kunden i sin anmälan till ARN.
Utöver hävning med återbetalning av kostnaden för värmepumpen, 112 000 kronor, begärde han ersättning av Bygghemma på 56 000 kronor för omkostnader och utbyte av det krånglande systemet till ett fungerande.
Bygghemma motsätter sig kravet: ”Anmälaren har inte anmält felet inom skälig tid utan först när det eventuella produktfelet var fastställt. Felet har med stor sannolikhet förvärrats under tiden då pumpen varit i bruk så lång tid med upplevda problem”, skriver företaget i sitt svar till ARN.
Tvist:
”Det var ett komplext fel – men vi fick inte laga det”
Allmänna reklamationsnämnden ger Bygghemma rätt och avslår kundens krav eftersom reklamationen gjorts för sent och Bygghemma inte har fått en chans att avhjälpa ett eventuellt fel. En anmälan om upplevda problem/fel (reklamation) ska göras inom två månader påpekar nämnden.
“Att kunden dessförinnan varit i kontakt med installatören av pumpen med anledning av det påstådda felet saknar betydelse för bedömningen”, konstaterar nämnden i sitt beslut.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen