Logga in

Kunden anmäler firman: Rören var för korta och fel sort

Publicerad
16 okt 2025, 05:00
| Uppdaterad
15 okt 2025

Installationerna i ett nytt hus blev fel. Rören var för korta, menade kunden som drog igång en tvist mot rörfirman. Men varför hade det blivit så och borde företaget betala 40 000 i ersättning?

En man i Stockholm köpte ett komplett fabriksbyggt hus med VA-ritningar. Han hyrde in en rörfirma för att installera tappvattensystemet i husgrunden men upptäckte efter besiktningen att något inte stämde. Enligt den anmälan han lämnat in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med krav på 40 000 kronor i ersättning så var vattenrören felaktigt placerade och installerade i förhållande till ritningarna. 

Läs också:
“Min verksamhet krossades över en natt”

Läs också:
”Golvvärmen på toaletten ligger för djupt”

Mannen menar att två rör satt ihop och de flesta rören var för korta för att nå anslutningspunkten. När han påtalade detta svarade rörfirman att det var någon annan som rört rören efter att de gjort sina installationer och att deras arbete var korrekt utfört. 

Anmälaren hävdar att de LK-rör som använts istället för Uponor-rör, som var enligt ritningen, gjorde att fördelarskåpet från Uponor inte kunde användas. Hans krav består av 25 000 kronor för “nedlagd tid” och för att rätta till felen och 15 000 specifikt för skåpet och arbetet med det som tillkommit. 

Rörföretaget har nobbat kundens krav. Han har beställt dragning av kall- och varmvattenrör i husgrundsplattan utan vattenboxar. Företaget tar inget ansvar för övriga rördragningar eller anslutningar. De har följt ritningen och inte mött några anmärkningar från kundens sida under processen. Firman drog Pex 16 millimeter, tryckklass PN10 enligt ritning. Kunden skulle själv kolla utsättningen vid gjutningen, det var inget företaget tagit på sig. 

Läs också:
90 procent fälls – VVS-företagare friad från bokföringsbrott

ARN har gått igenom handlingarna och ser att överenskommelsen mellan parterna var såsom företaget beskrivit. Nämnden ser det som att det varit kundens ansvar att se till att rören varit rätt placerade vid gjutningen. Det finns inget som visar att företaget dragit fel sorts rör eller gjort något annat som brustit i fackmässighet. Därför ska kundens krav avslås.