Kunden ”chockad” när hon fick se fakturan för badrummet
Husägaren trodde inte sina ögon när hon fick fakturan för badrumsjobbet. Slutpriset låg enligt henne långt över offerten och hon gick till ARN för att slippa betala.
Kunden är boende i en villa i Dalarna och hade beställt renovering i sitt badrum. Den bestod av rivning av mattan och montering av en ny. Men kvinnan blev enligt egen utsago “chockad” när hon fick fakturan. Priset som stod där var 20 000 kronor högre än vad som stod i offerten.
Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist
Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”
Kvinnan betalade räkningen i protest och har nu vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med ett krav på att få ett prisavdrag på 14 560 kronor. Det motsvarar 28 arbetstimmar.
Kunden anser att tidsåtgången för arbetet, 68 timmar, är orimlig. Företaget hade informerat om att renoveringen skulle ta några fler timmar och bli lite dyrare på grund av snickeriarbeten, men de lade på 28 timmar mer i slutändan. Kunden tycker också att kommunikationen kring tid och kostnader har varit otydlig. Företaget hon anmält till ARN satte också upp en hylla som sedan måste tas ned på grund av att den satt där rören går.
Firman som gjorde jobbet i villan svarar att el, VVS och snickeri inte ingick i offerten. Medan de gjorde sitt jobb kom det fram att kunden inte hade kontaktat snickare, vilket behövdes för att göra ytterligare rivningsarbete och att återställa inför spackling och mattläggande. Enligt firman kom de överens muntligt med kvinnan om att stå för snickerierna som inte stod med i offerten. Kunden krävde då inte någon ny offert.
För att kunna utföra uppdraget tvingades företaget riva ut allt ned i krypgrunden, ta bort gamla gjutjärnsrör och sedan bygga upp allt igen. De tog också in VVS- och elfirmor för att göra nödvändiga arbeten, som rördragningar. Företaget menar att kunden har haft insyn i arbetet samt fått information löpande om hur det gick.
Läs också:
”Alla avlopp var feldragna så de fick riva upp hela huset”
ARN konstaterar att det står 40 timmar i offerten och att sluträkningen visar 68 timmar. Frågan är då om parterna har kommit överens om tilläggsarbete och om tillägget i pris i så fall är skäligt.
Nämnden skriver i sitt beslut att kunden har varit medveten om att extra arbete har behövts och det finns inget som visar att hon protesterat mot att arbetet gjordes eller att parterna har avtalat ett fast slutpris. Därför har företaget rätt till pristillägg och storleken på det bedöms vara korrekt. Därför ska kundens krav avslås och hon rekommenderas att betala hela summan.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen