Kunden har alltid rätt ..eller?
Kunder kan ha önskemål och lösningar som står i strid med både praxis och regler. Men hur hård ska man egentligen vara med att neka jobb. ”Jag lärde mig att bli hårdare”, säger Shemsi Mejzini.
Som företagare gäller det att vara smidig mot kunderna, en nöjd kund är värt hur mycket som helst. Men ibland behöver yrkeskompetensen lyftas lite extra.
– Kunden har rätt men kanske saknar kunskapen, vi är ändå proffsen och vet varför man inte kan göra på ett sätt kunden önskar, vi måste informera om det och då brukar det inte vara några konstigheter när man förklarar, säger rörmokarprofilen Shemsi mejzini i VVS-podden.
Läs också om ett annat poddsamtal:
Shemsi om kritiken: ”De tycker inte man ska visa det”
Därför, menar han, är det så viktigt att förklara varför det kanske inte går att göra precis som kunden önskar. Som att det går elledningar i vägen eller att lösningen strider mot branschreglerna.
– Jag har lärt mig den hårda vägen. En kund var väldigt bestämd att ha synliga rör mellan inne- och utedel vid en värmepumpsinstallation istället för i en kulvert som jag föreslog. Jag gjorde som kunden ville men när det var klart tyckte han inte att det blev bra och försökte få det att landa på mig. Där skulle jag varit lite hårdare i första läget, säger Shemsi Mejzini.
Lyssna på hela samtalet i VVS-podden:
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen