Logga in

Elektrikerns jobb i köket förstörde kundens badrum: ”Kosmetisk skada”

Publicerad
14 jul 2025, 10:01

En enkel eldragning i köket ledde till ett förstört badrum och en elfirma som ansåg att skadan kunde ”lappas”. Då gick kunden till ARN.

Läs också:
 ”Det gick lite snabbt där så det blev tokigt”

Läs också:
”Alla avlopp var feldragna så de fick riva upp hela huset”

Jobbet var enkelt. Ett kök skulle få nya strömbrytare till belysningen samt några nya vägguttag. Därtill skulle kablar till bänkbelysning samt ugn och spis kopplas in. Vardagsmat för vilken elektriker som helst. Men trots det blev slutresultatet kaos.

Problemet var att kundens kök låg vägg i vägg med badrummet och när elarbetena genomfördes – skadades badrummet.

Enligt kunden använde elektrikern fel verktyg för att fräsa in kabel – istället för en kabelfräs användes vinkelslip, hammare och stämjärn. Detta resulterade i att montören på två ställen slog igenom väggen och orsakade bucklor i badrummet. 

Kunden menar, med stöd av badrumsinstallatörer hen har pratat med, att det är emot branschstandard att enbart lappa väggen med ny plastmatta – eftersom skadan skett i duschutrymmet. Hen håller inte heller med om att skadan endast är av ”kosmetisk natur”.

Men eftersom badrummet är av äldre modell och på sikt behöver göras om helt, vill kunden ha pengar motsvarande jobbet istället för att arbetet utförs. Enligt kunden skulle det handla om 88 440 kronor. Företaget motsatte sig kravet och därför hamnade ärendet hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I sin redogörelse till nämnden skriver företaget att de har vållat skadan, men att den inte alls är så dramatisk som kunden gör gällande.

Enligt företaget kan en ”fackmässigt och okulärt tillfredsställande” reparation ske genom att öppna plastmattan, ta bort betongresterna som orsakat svullnaden och sedan svetsa ihop den igen.

Detta är enligt företaget det mest skademinimerande alternativet för alla parter – utan att man behöver göra stora ingrepp. Företaget argumenterar även att våtrumsmattan är tätskiktet och eftersom det inte punkterats är skadorna i huvudsak av kosmetisk karaktär. 

Trots det har företaget erbjudit sig att själva avhjälpa skadorna – eller bekosta åtgärden – till en kostnad av 15 500 kronor. Åtgärden innebär att våtrumsmattan byts ut på samtliga väggar. 

Allmänna reklamationsnämnden anser att företagets erbjudande går längre än vad lagstiftningen kräver. Kunden får ett modernare och bättre badrum än tidigare. Därför rekommenderar nämnden – i  enlighet med företagets förslag – att företaget betalar kunden 15 500 kronor eller åtgärdar skadorna. 

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist