Logga in

“Hantverkare som inte ringer kunden skapar dåligt rykte”

Publicerad
7 jun 2021, 06:00
| Uppdaterad
4 jun 2021

Andreas Mårtensson rankas som nummer ett – när kunderna får bestämma. Vi frågade om hemligheten.

Ditt företag Mårtenssons VVS i Sölvesborg tog hem förstapriset på årets hantverkargala, ni vann i klassen småföretag. Det var fjärde gången gillt för dig?

– Ja, jag har varit nominerad tre gånger tidigare 2016, 2017 och 2018 så det känns roligt att vinna till slut. Jag har inte riktigt kunnat smälta det ännu i och med att man inte varit på plats uppe i Stockholm. Prisutdelningen brukar vara en gala men på grund av pandemin så är det digitalt i år.

Läs också:
“Antingen blir det succé och jag mångmiljonär, eller så floppar det”

Läs också:
“Vi är inte billigast på marknaden men vi levererar”

Det är kunderna som avgör vem som vinner priset, vad är hemligheten bakom att ni får flest röster?

– Jag har tagit mycket lärdom av de företag jag varit anställd på tidigare. Jag lägger ned ett stort engagemang åt kunderna, det är väl det de uppskattar. Jag inställer mig på den tiden som är bestämd och hinner jag inte komma i tid så tar jag telefonen och ringer, det är många andra som skiter i att göra det. Allt för ofta låter hantverkare bli att ringa kunden och då uppstår ju tyvärr ett dåligt rykte av det.

Vilka sorters jobb tycker du bäst om att göra?

– Vi kör mycket badrumsrenoveringar och värmepumpsinstallationer. Det ligger mig varmt om hjärtat, det är roligt att se badrum få en hel make over eller kunden få ett nytt fräscht system.

Läs också:
Badrumsrenovering för miljarder

Hur ska ni fira priset när ni inte får gå på gala?

– Vi ska ordna det när det lugnat ned sig lite med pandemin. När man kan umgås flera och bjuda in nära och kära. Familjerna är också en del av det här, de ska ha en eloge för att de står ut med en.

VINNARNA

Årets Små VVS-företag:

Mårtenssons VVS i Sölvesborg AB

Årets medelstora VVS-företag:

Carlaplans Rör AB

Årets stora VVS-företag:

LG Contracting

Källa: Hantverkargalan