”Hantverkare är som utvecklare på Spotify och Klarna”

Publicerad 8 sep 2022, 05:48

Clas Ohlsons hantverkstjänster fick stor uppmärksamhet när de lanserades i november 2018. Mer hur har det gått? Kursen har ändrats, avslöjar vd Carl Lidefelt.

Nå, hur har det gått för Clas Fixare?

– Vi har fått väldigt positiv feedback från våra kunder. Affärsmässigt går det bättre och bättre, men det har tagit lite tid att hitta vår nisch. Senaste året har vi vuxit med i snitt 35 procent per kvartal och har idag 28 anställda hantverkare.

Hur skiljer sig era erfarenheter från förväntningarna ni hade?

– Vår grundidé var att erbjuda enklare hantverkstjänster till fast pris och med fast ankomsttid. Men det var svårt med en lönsam affär. Det krävde många frågor för att definiera vad kunden ville ha hjälp med och var svårt att rama in och paketera tjänster.

Hur har det gått med appen?

– Vi skrotade appen helt för ett halvår sedan. Vi har ändrat riktningen och digitaliserar lagom. Branschen är underdigitaliserad och det finns mkt att göra i kundanskaffning och offertförfarande, men i slutändan är det den personliga relationen hantverkare, kundtjänst och kund som är viktigast.

Ger ni kunderna fast pris på jobben?

– Det är blandat, ju mer komplext, desto svårare med fast pris. Vi rör oss mellan fast pris, prisintervall, löpande räkning beroende på tjänst och storlek på jobb, men vi strävar efter att i så hög utsträckning som möjligt erbjuda fasta priser för arbete och material.

Läs också: Intervjun med snabbväxaren Sparcs vd:
”Ett misstag jag gör är att säga ja till för många samtidigt”

Vad innebär er nya strategi?

– Vi vill bygga ett schysst hantverksbolag – för kunden och för medarbetarna med trygghet och transparens. Vi har all kompetens samlad i bolaget: el, VVS, snickeri, måleri och plattsättning. Därtill en partnerskapsmodell för att installera produkter som robotgräsklippare och smarta lås. Samt en frilansmodell för enklare tjänster som att sätta upp hyllor eller tvätta altaner.

Många företag tycker det är svårt att få lönsamhet i småjobben. Hur gör ni?

– Det är svårt och vi  försöker varva det med andra jobb. På småjobb gäller det att få upp volym, skapa effektivitet i order-utförande-flödet samt skala bort onödig handpåläggning.

Ni verkar inte ha skakat om branschen så som det var tänkt.

– Mja, vi har nog visat att man kan hålla vad man lovar och bidragit till att uppgradera synen på hantverkaren. Vi likställer hantverkare med utvecklare från Spotify eller Klarna där de bästa kan välja och vraka på arbetsmarknaden. Vi måste tidigt locka till oss talanger och skapa bästa möjliga förutsättningar för de anställda att utvecklas och trivas hos oss. Vi har attraktiva personalförmåner tror på individen och hur alla utvecklas genom att få ta ansvar.

Ni omsätter ungefär 30 miljoner kronor idag, vad är ert mål?

– Vi har en aggressiv rekryteringstakt de kommande två åren för att kunna fortsätta växa, främst med inriktning mot privatpersoner men även till exempel bostadsrättsföreningar. Vi ska befästa vår starka position i Stockholm, sen är det logiskt att starta på de större orterna i Sverige.

Läs också: Chefredaktören möter Umias vd
”Det är dags att fortsätta vår expansion”