Logga in

Tiktok-filmen och firmabilen som cheferna inte tålde

Publicerad
8 aug 2022, 08:53

Ida Meldgaard använder sina konton på sociala medier som sätt att få kontakt med andra VVS-montörer. Hennes råd är att våga sticka ut och använda humor. En metod som inte alltid älskas av alla chefer.

Ida Meldgaard, känd som plumbida på sociala medier, nominerad till Norges hyggeligste håndverker 2022 om hur hon tänker kring sina inlägg:

Mer om VVS i sociala medier:
”Det finns ett enormt intresse för att titta på det här”

Så fick han en våg av nya uppdrag:
”Jag blev ganska chockad över alla förfrågningar”

Jag tror att de flesta kan ha nytta av sociala medier. Jag använder mest Instagram och Tiktok. Jag gör inlägg om hur det är att vara vuxenlärling och många blir nyfikna på yrket, speciellt tjejer i min egen ålder. Jag är väl en av dem i branschen i Norge som är mest aktiv på sociala medier och gör det för att visa min vardag.

FLER VVS-profiler på sociala medier:

Inkedplumber828 – En, tatuerad, rörmokare i North Carolina med 695 000 följare på Tiktok.

Roger Wakefield – Rörmokare i Texas med 441 000 prenumeranter på Youtube. 

Plumber parts – Brittisk VVS-montör med 269 000 prenumeranter på Youtube.

PB Plumber – Brittisk rörmokare med 63 000 följare på Instagram

Svanströms El & VVS – Har 43 500 prenumeranter och 19,7 miljoner visningar på Youtube.

Plumber world – Samlar bilder från olika konton, har 49 000 följare på Instagram.

Rörmokarläraren – Anders Pargell har 6000 prenumeranter på Youtube.

Jag blir en ambassadör för yrket på många sätt. Jag försöker få till en bra mix som visar vad jag håller på med om dagarna, det behöver inte vara med komplicerat än så. Jag brukar säga till folk att de måste bara våga. Ju mer aktiv man är och ju mer man vågar prata in i kameran desto längre når man. Humor är bra för att få uppmärksamhet, men det är inte alltid alla gillar det. 

Ett inlägg som fick många lajks var när jag visade upp firmabilen jag använde. Vi har bilder på oss själva och ett citat bak på våra bilar. Jag hade sett en tjej på nätet skriva att “en äkta rörläggare har glipan fram, inte bak” efter att några killar på nätet sagt att “äkta rörläggare har ballar” och sådant.

Det tyckte jag var roligt och jag skojade med min chef om att det skulle stå på min bil. Men han gjorde det och sedan körde jag runt ett kort tag med den bilen. Jättemånga delade det inlägget på Facebook och tyckte det var hysteriskt roligt, det blev väldigt delat, men sedan hörde högre chefer av sig och sa att vi inte kan åka runt med en sådan bil. Jag tror ändå att om man vågar lite så kommer man längre med sina inlägg.

Det är bara att köra:
Fem tips för att komma igång med sociala medier

För de som vill börja säger jag att det bara är att testa. Jag hade också urdåliga Tiktoks i början och de ligger fortfarande ute men du tar ingen skada av det, låt det ligga där och lär dig på vägen. Det är bra om vi alla är synliga, det kan hjälpa att rekrytera fler rörmokare och det är säkert inte bara i Norge vi behöver bli fler, så är det säkert i Sverige också.