”Det finns ett enormt intresse för att titta på det här”

Publicerad 8 aug 2022, 08:52

Att använda sociala medier i yrket både lockar och skrämmer. Vi har låtit en rad VVS:are svara på vad de använder sina konton till, vad man ska tänka på och vilket innehåll som lockar lajks. 

Det vill sig inte riktigt där i köket i Gröndal i sydvästra Stockholm. En blandare ska bytas men när den nya är på plats läcker det. Det sluter inte tätt vid kopplingen och till råga på allt sitter den fast som berget efter att ha dragits åt ordentligt. Peter Roos, som ligger inålad på sidan under diskbänken, låter undslippa en svordom eller två. Han är grundare till VVS-företaget som bär hans namn, Roos VVS. Med ut på jobbet är hans son Fredrik som förutom rörtänger också är flink med mobiltelefonen. Det är han som sköter firmans närvaro i sociala medier. 

Mer om rörmokare i sociala medier:
Tiktok-filmen och firmabilen som cheferna inte tålde

Så fick VVS-företagaren fart på hemsidan:
”Jag blev ganska chockad över alla förfrågningar”

Ett typiskt inlägg hos roosvvs på Instagram är inte en bytt blandare, det finns andra jobb som Fredrik tycker är roligare att visa upp. Han började med det här för två år sedan. Som den yngste i familjeföretaget, där pappa är chef och mamma sköter administrationen, bestämde sig sonen att dra igång några konton för att se vad som hände. 

– Det skulle vara en kul grej. Jag hade sett en del företag som gjorde det och tänkte att det kan väl inte vara så svårt. Jag satsade på att göra ett inlägg i veckan för att visa vad vi gör och hur vi har det om dagarna, säger han. 

Det första han producerade var ett filmklipp i slow motion som i stort sett sa “välkommen till vår Instagram”. En presentation som han får bläddra tillbaka i mobilen för att minnas och inte det som blivit mest sett direkt. Det som fått flest lajks är en dokumentation av en bergvärmeinstallation. Fredriks personliga favorit är ett inlägg om utanpåliggande rördragning till en tappkran i en trädgård. 

– Det är kopparrör som går ut på en vägg ned till en kromad tappkran mot en gammal stengrund på ett hus. Jag gillar när det är lite retro på grejerna. 

Mer generellt, säger han, är bilder på arbeten i badrum det som folk visar mest intresse för. Han försöker att visa upp många före/efter-bilder på sitt konto, det är också populärt. 

– Jag lägger mest upp sådana bilder på saker och ting som jag har gjort, som ett gammalt badrum som blir nytt. Att visa förvandlingen är det jag gillar mest och jag har märkt att det är det som folk är mest intresserade av också, det syns i statistiken över klick. 

Visa bara verkligheten, gör enkla filmer och var beredd på kritik, för det får man.

Håkan Svanström

Han sysslar mest med Instagram, kontot är kopplat till Facebook så allt han publicerar på den första plattformen dyker automatiskt upp på den andra. Så vad är syftet och målet med det här? Vilka hoppas han ska se inläggen?

– Jag tänker inte på det, det är mestadels för att det är kul. Jag har ingen speciell målgrupp men jag tror att det ofta är andra hantverkare som tycker att det är skoj. Det är klart, kommer man upp i en viss följarskara så blir man sugen på att växa och bli större, men så är det ju med allting, säger han.

Men även om det primära drivet har varit att göra något som är kul så har han märkt positiva effekter av att driva kontot. Det finns en lättillgänglig bank av bilder och filmer som visar potentiella kunder vad företaget har gjort tidigare och han har fått bra kontakt med kolleger som han kan ha både social glädje av och snacka jobb med. Hans råd till de som funderar på att skaffa sociala medier till sin firma, eller för den delen personliga konton i egenskap av anställda, är att bara börja.

– Fundera inte så mycket utan kör igång bara och utvecklas under tiden. Det gör man bäst genom att hålla på, testa saker och se vad folk gillar genom statistiken. Var personlig framför allt, visa att det är en människa bakom kontot. Var inte rädd för att misslyckas, du vet inte vad andra gillar om du aldrig provar. 

Är det många som drar sig för att testa?

– Jag tror många tycker att det är läskigt när rörkolleger kommer med kritik eller ifrågasätter hur man har gjort något. Men jag tycker att det kan vara bra. Jag försöker vara ärlig, är det så att jag har missat något i stridens hetta och kolleger ser det så kan jag rätta till det. Jag får ett kvitto på att jag glömt något, det är snarare gratis rådgivning.

Far och son Roos får kämpa oväntat mycket med blandarbytet. Till slut måste de ge upp och åka och hämta en ny. Foto: Daniel Roos.

Det finns många ögonpar att fånga genom att synas digitalt. Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2021” visar att nästan alla som är ute på nätet också använder sociala medier. De som är födda på 80-, 90-, och 00-talen är de mest frekventa användarna, i stort sett alla av dem är ute på sociala plattformar dagligen. Men de äldre generationerna är i högsta grad närvarande också. Av de 50-talister som använder nätet är 75 procent inne på sociala medier varje dag.

De största plattformarna är Facebook, Instagram och Youtube. Snapchat och Tiktok är stora främst hos yngre. Youtube kommer på förstaplats när det gäller andelen personer som använt en tjänst någon gång senaste året medan Facebook är störst i daglig användning.

Än så länge använder Fredrik Roos sin mobiltelefon som kamera. Kanske ska han skaffa en bättre kamera för högre kvalitet på bilderna och större möjligheter att redigera. Men det är en senare fråga. Här och nu är det det där med den trilskande blandaren …

En som sedan länge har vad som får kallas en bättre kamera och möjligheter att redigera är Håkan Svanström. Han satsade tidigt på sociala medier och har gått all in på att marknadsföra sig på nätet. Erfarenheterna från deltagandet i en rad tv-produktioner gav honom en inblick och första skolning och det har han tagit med sig in i sin egen verksamhet. Svanströms El & VVS har 43 500 prenumeranter på Youtube och klippen har närmare 20 miljoner visningar totalt. 

– Det finns nog ingen hemlighet utan vi var bara tidigt ute för tio-tolv år sedan. Då var det lättare att ta sig fram och befästa en plats, säger han. 

Han har till och med en heltidsanställd filmare som sköter produktionen. Det gör förstås inläggen betydligt mer avancerade än många andras. Det handlar närmast om program som på Youtube kan vara 45-50 minuter långa. En gammal föreställning är att folk inte har mycket tålamod på nätet och i början var klippen högst tio minuter långa, men de har växt till sig allt eftersom. 

– Vi har testat oss fram, i början var vi försiktiga med att göra långa filmer men det har visat sig att det finns ett enormt intresse för att titta på det här. Det finns kompisgäng som beställer hem pizza och tar en bärs och kollar på filmen innan de ska ut.

Håkan Svanström, Svanströms El & VVS. Foto Henrik Sannesson

Att ha många följare och visningar är ett sätt att bygga varumärke både inför möjliga kunder och i jakten på bra personalrekryteringar. Trots resurserna som används säger Håkan Svanström att han inte har någon riktig plan.

– Inte mer än att vi ska visa vår vardag rakt upp och ner för människor. Jag har ingen strategi, gör ingen utvärdering. Många blir förvånade över det men jag går på magkänsla, det bara rullar på.

Det betyder såklart inte att det inte är mycket arbete och en viss press att ha byggt upp ett så stort konto. Följarna har kommit att förvänta sig ett matigt inlägg varje fredag. På måndagarna börjar arbetet med att bestämma vad som ska filmas och det går åt mycket för att få ihop material till 45 minuters Youtube-klipp. 

– När vi började så var det mycket dråpliga grejer på jouren vi la ut. Vi kunde filma översvämningar, stopp i avlopp, det var mycket sådant som utlöste filmandet i början och som vi märkte att tittarna gillade. Nu när vi gör även lite mer välproducerade grejer så handlar det ofta om hur man felsöker och lagar saker inom VVS. Vi har skolor som använder våra Youtube-filmer i utbildningssyfte, det är väldigt kul och smickrande.

Vilken sorts material funkar bäst?

– Vår elektriker “Skylten”, så fort han är med. När Skylten letar jordfel eller något annat härligt fel, det älskar folk. Dels för att han är en skön karaktär men också att han är pedagogisk och kan förklara saker bra. Rörmokarna väcker mycket intresse, speciellt med avloppsstopp, gamla gjutjärnsrör som spricker, lite dråpliga saker.

Har du några råd till andra VVS:are som vill testa det här?

– Vet du att du gör ett korrekt hantverk och vill göra rätt saker åt folk så tveka inte. Visa bara verkligheten, gör enkla filmer och var beredd på kritik för det får man. Vad man än gör så finns det alltid folk som vet och kan bättre, det ingår. Visa din vardag och konstra inte till det med för mycket tekniksnack, alla ska fatta vad man håller på med. Och var inte för “reklamig” och tillrättalagd, det är jätteviktigt.

I lägenheten i Gröndal kvarstår kopplingsproblemet. Det går inte att ta någon efter-bild till det här jobbet på en bra stund till. Far och son Roos diskuterar om hur de ska lösa saken. Den boende tittar på teve i rummet intill. Ska det bli något Instagraminlägg så ser Fredrik till att få ett okej av den som bor där han gör jobbet. Det brukar aldrig varit något problem. 

Det är bara att köra:
Fem tips för att komma igång med sociala medier

– Jag brukar fråga om jag får fota av blandaren eller badrummet som är renoverat. De brukar säga att du behöver inte filma resten av huset men det gör jag aldrig heller. Jag har aldrig fått något nej hittills, säger han.

VVS-montörerna kommer fram till att det krävs en ny blandare. De åker och byter den och sedan funkar allt bättre. Installationen slutförs och till slut befinner sig köket i efter-läget. Bara att ta fram mobiltelefonen.

Mest använda sociala medier:

Använt minst någon gång senaste året:

Youtube 81 procent

Facebook 71 procent

Instagram 64 procent

Snapchat 38 procent

Linkedin 25 procent

Använt varje dag:

Facebook 54 procent

Instagram 46 procent

Youtube 35 procent

Snapchat 23 procent

Tiktok 10 procent.

Internetanvändare, åtta år eller äldre, som har använt sociala medier de senaste tolv månaderna: 

95 procent ja.

5 procent nej.

Som använder sociala nätverk dagligen:

20/30-talister: 45 procent.

40-talister: 66 procent.

50-talister: 75 procent.

60-talister: 81 procent.

70-talister: 84 procent.

80-talister: 93 procent.

90-talister: 96 procent.

00-talister: 96 procent.

10-talister: 66 procent.