”Den dyra designblandaren saknar specifikationer”

Publicerad 29 mar 2021, 06:00

Kunden har köpt en köksblandare utomlands, den är dyr och snyggt designad men jag kan inte se några specifikationer på den. Vad ska jag göra? Branschexperten Fredrik Runius svarar.

Det är inte ovanligt att kunder har beställt hem produkter över nätet eller kanske köpt någon snygg designblandare på resa utomlands. När VVS-montören sedan kommer till dem för att göra ett jobb så vill de gärna att de ska installera den här blandaren samtidigt. Om man säger nej till att montera den så är det inte så lätt att stå emot besvikelsen hos kunden och att kanske bil anklagad för att bara vilja sälja sina egna produkter.

Läs fler svar från Fredrik Runius
Funkar läckagebrytare och vattenfelsbrytare lika bra?

I Sverige ska blandare klara 10 bars statiskt vattentryck. Det kan vara mycket högre än kravet i andra länder där blandaren kan vara provad för exempelvis 5 bar. Om man installerar en blandare som inte klarar det svenska kravet, kan kranen börja läcka och orsaka vattenskada. En typgodkänd blandare innebär att Rise och Kiwa har kontrollerat att produkten är provad för avsedd användning mot Boverkets Byggregler, BBR och märkt med en särskild symbol som ser ut som en gaffel. Det innebär att man bland annat tittat på vattentrycket och om bly upplöses i vattnet.

Läs fler svar från Fredrik Runius
”Hjälp, det flyter upp i golvbrunnen när man spolar i toaletten!”

I andra länder kan blandare innehålla bly. Där spelar det inte lika stor roll om man inte dricker vatten direkt ur kranen som vi gör, men i Sverige är det farligt. Montörerna måste stå på sig och kontrollera så att produkterna de installerar uppfyller Boverkets byggregler. Det måste man också vara tydlig med mot kunden och förklara att det inte går att använda den här blandaren hur fin eller dyr den än är. Om det uppstår en skada efter att montören har satt in den felaktiga produkten är risken att försäkringen inte täcker skadorna.