Logga in

Beställde en Panasonic värmepump – fick en LG

Publicerad
25 maj 2018, 08:00

En 65-årig kvinna i Gällivare beställde en Panasonic-värmepump av ett E-handelsföretag. Men pumpen som installerades var av märket LG.

Det hela började för ungefär ett år sen med att 65-åringen tog kontakt med bolaget angående köp av en luftvärmepump.

Hon fick då information om en värmepump av märket Panasonic. Kvinnan bad dock att få fundera.

Men efter en kort tid fick hon en bekräftelse på att hon beställt en luftvärmepump av märket LG Prestige 09, trots att hon varken gjort någon beställning eller ville ha en värmepump av märket LG.

Läs mer: ”Värmepumpfyndet fungerade bara i några månader”

Hon skickade då ett mail till bolaget där hon skrev att om hon skulle ha en värmepump så ville ha en Panasonic.

Eftersom hon inte fick något svar ringde hon till bolaget, som svarade att det var okej att köpa en Panasonic.

Trots detta dök en installatör upp i kvinnans bostad och började installera en luftvärmepump av märket LG.

Den 65-åriga kvinnan hade inte beställt en LG-pump, utan både per telefon och mail beställt en pump av märket Panasonic, som var 4 000 kronor billigare.

Hon klagade samma dag till bolaget och begärde ett prisavdrag på 4 000 kr, alternativt att bolaget skulle installera en Panasonic-pump i stället.

Bolaget erbjöd henne en kompensation på 2 000 kronor.

Läs mer: Han får en ny poolvärmepump

Nu har hon problem med värmepumpen, men bolaget ska ha undvikit att svara henne när hon har sökt kontakt.

Det slutade i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Men bolaget anser att kunden har fått vad hon har beställt.

”I dokumentationen mellan parterna nämns bara LG Prestige. Kunden har även fått en orderbekräftelse som avser en LG Prestige. Bolaget har därför svårt att förstå hur ett eventuellt missförstånd skulle kunna ha uppstått”, skriver bolaget till ARN, som dock går på kvinnans linje.

Läs mer: Sålde värmepumpar som aldrig levererades

Så här motiverar ARN sitt beslut:

”Det framgår av utredningen att kvinnan i ett mail till bolaget beställde en värmepump av fabrikatet Panasonic, men att bolaget av någon anledning har skickat en beställningsbekräftelse avseende en värmepump av fabrikat LG och att bolaget installerade en LG värmepump hos henne. Hon har således inte fått vad hon har beställt”, konstaterar ARN som rekommenderar företaget att betala 4 000 kronor till kvinnan.