Logga in

”Värmepumpfyndet fungerade bara i några månader”

Publicerad
15 maj 2018, 18:31

Efter bara några månaders användning lade poolvärmepumpen av. E-handelsföretaget hävdade att det var konsumentens sak att felsöka pumpen.

För två år sen köpte en 66-åring i Stockholm en poolvärmepump för 9 995 kronor av Outl1 Arc E-Commerce AB via webben.

– Jag vill ha en värmepump som kunde värma upp vattnet i min lilla pool, som barnbarnen brukar plaska i. Det var ett mycket bra pris, inte minst för att kompressorn var av märket Panasonic. Men låter det för bra så ska man dra öronen åt sig, konstaterar 66-åringen till VVS-Forum.

I juli 2017 upptäckte 66-åringen att pumpen slutade värma vattnet och att kompressorn blev överhettad och löste ut.

– Vi hade totalt bara använt värmepumpen i några månader innan Panasonic-kompressorn gick sönder, säger han och tillägger att han i varje fall vill ge Outl1 en chans att höra av sig.

Läs mer: Därför får värmepumpen fortsätta bullra

Enligt mannen visade Outl1 ingen vilja till att hjälpa till att fastställa felet. I stället uppmanade man 66-åringen att anlita en fackman och stå för felsökningskostnaden själv.

Samtliga utomstående företag som mannen har varit i kontakt med har uppgett att felet troligtvis kommer från kompressorn.

Men ingen har velat felsöka pumpen eftersom kompressorn har sju års garanti.

Poolägaren anser att det är företagets sak att hitta orsaken till felet.

Om det skulle komma fram att felet inte är ursprungligt kan han betala en skälig felsökningskostnad samt motta ett kostnadsförslag för reparationen.

Outl1 uppger att man inte har motsatt sig att avhjälpa problemen.

Läs mer: Sålde värmepumpar som aldrig levererades

Företaget har informerat poolägaren om att det är han som måste bevisa att felet är ursprungligt eftersom felet uppstått mer än ett år efter leverans.

E-handelsföretaget har uppmanat 66-åringen att låta en fackman felsöka pumpen. Om det visar sig att felet är ursprungligt kommer företaget att stå för kostnaderna för att åtgärda felet.

66-åringen anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som nu rekommenderar Outl1 att utan kostnad felsöka poolvärmepumpen.

Om kompressorn är felaktig ska felet åtgärdas utan kostnad för poolägaren.

ARN pekar på att om ett kompressorfel uppstår under garantitiden är det inte köparen som måste bevisa ett det föreligger ett ursprungligt fel, utan bolaget som ska bevisa att felet har uppstått på grund av exempelvis handhavandefel.

Om Outl1 inte lyckas med det får bolaget alltså stå för felet. ARN rekommenderar säljaren att åtgärda felet.

Beslutet kan inte överklagas.

Joacim Boivie, vd på Outl1 Arc E-Commerce AB, säger till VVS-Forum att företaget alltid följer ARN:s rekommendationer.

– Vi kommer att skicka ut en tekniker för att felsöka värmepumpen. Felet beror ofta på att det är för dåligt vattenflöde genom värmepumpen. Exempelvis att filtret är igensatt och behöver rengöras, eller att vattenpumpen är för svag. Det vill säga inget fel på själva värmepumpen, då varken vattenpump eller poolfilter har köpts eller installerats av oss. Men vi kommer att lösa det enligt ARNs rekommendation, säger han.