Logga in

Bad & Värme-kedjan satsar på kollektivet

Publicerad
8 apr 2016, 12:50

NORDBYGG 2016. Bad & Värme-kedjan deltar för första gången på Nordbygg. Och det är laget, kollektivet, som är viktigt för kedje-vd:n Stefan Berglund, tidigare bandyspelare i Västerås.

Överallt rör de sig runt på mässgolvet, Bad & Värme-medlemmarna i sina specialdesignade hockeytröjor. Total cirka 200 medlemmar från kedjan finns med under mässdagarna på Stockholmsmässan.

Stefan Berglund lyfter fram kollektivet och laget när han pratar om sina medlemsföretag.

– Hockeytröjorna symboliserar att vi är ett lag, att vi är sammansvetsade. Alla tar på sig sina tröjor, visar upp sig och är stolta över kedjan. Det tycker jag är kul. Hos oss finns inte ”vi” eller ”ni” mellan medlemmarna och vi i kedjeledningen.

– Primärt handlar vårt deltagande om att värva fler medlemmar till kedjan. Det är ett jättebra forum och här träffar vi många rörföretag som är intresserade och som vi inte kommer åt i vanliga fall. Målet är 40 leeds, eller intresserade. De medlemmar som lämnat in flest intresseanmälningar från rörföretag är med om en utlottning av en World Cup-biljett i Kanada i september.

Deltagandet på mässan ligger i anslutning till kedjan konvent med stämma och internmöten. Där är också temat ”vi” och laget. Under konventet så lanserar kedjan bland annat en badrumskalkylator som ger medlemsföretagen möjlighet att lämna en fullödig offert som inkluderar VVS, snickeri, plattsättning och så vidare.

Den största förändringen för medlemmarna sedan Stefan Berglund tog över för nio år efter Torbjörn Chemnitz, som avled efter en tids sjukdom i slutet av mars, tror han själv är att de känner sig närmare och mer delaktiga, mer ”med i det”. Stefan Berglund är samtidigt glad över att Torbjörn Chemnitz fick vara med vid förra årets konvent, då kedjan firade 20-årsjubileum, och fick stående ovationer av medlemsföretagen.

Stefan Berglund kommer också in på utbildning och rekryteringsproblematiken. ”Ingen vill längre bli röris”, säger han lite uppgivet och avslöjar samtidigt att kedjan funderat på att starta en egen akademi och att man haft dialog med Comfort-kedjan om detta.

– Jag tycker också att våra branschorganisationer måste ta tag i detta och försöka skapa fler utbildningsplatser. Det här är en jätteviktig fråga för hela branschen.

– Varför har TV till exempel bara ”Arga snickaren”? Varför kan man inte ha ”Coola rörisen”? Vår bransch måste bli större så att vi kan leverera alla tjänster som efterfrågas. Den som inte får ett badrum på grund av resursbrist köper en bil eller en Thailandsresa i stället.

Stefan Berglund påminner om den rekryteringskampanj man genomförde brett i flera mediekanaler vi vintras.

– Vi fick in flera hundra intresserade, men då snor vi ju bara från andra, det blir inte fler i branschen.

Och något hårt konkurrensförhållande till Comfort-kedjan finns inte menar Stefan Berglund.

– Nej, nej! Vår gemensamma konkurrent är byggvaruhusen. Hellre att en kund går till Comfort och köper en blandare och får den ordentligt installerad enligt Säker Vatten så vi minskar på vattenskadorna.