Mest klagomål på hantverkare – igen

Publicerad 28 jan 2016, 14:54

Att anlita hantverkare är det vanligaste konsumentproblemet. På andra plats kommer att köpa en begagnad bil. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2015.

Under de tio åren som Konsumentverket mätt klagomålen som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen har hantverkstjänster legat överst på klagotoppen. Drygt 9 procent av klagomålen förra året rör reparation och underhåll av bostad. Oftast handlar det om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet, enligt Konsumentverket.

De som kontaktar verkets upplysningstjänst Hallå konsument, som lanserades i mars 2015, klagar på samma saker. Det visar årets mätning. Gustav Sandgren är vägledare på Hallå konsument och har flera råd för att man ska slippa bekymmer när man anlitar hantverkare.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Vi råder konsumenter att vara tydliga med förväntningar på slutresultaten. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger Gustav Sandgren.

– Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det kostar. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.

På klagotoppens andraplats ligger köp av begagnad bil. Drygt åtta procent av klagomålen handlade om begagnade bilar.