Logga in

Husägare har problem med hantverkare

Publicerad
14 apr 2014, 15:21

Problem med hantverkare är Sveriges vanligaste konsumentproblem. Det visar en ny enkätundersökning från Villaägarnas Riksförbund. Enligt undersökningen uppger över hälften av de som anlitat hantverkare att de varit med om olika typer av hantverksrelaterade problem. I topp ligger våtrumsrenovering och VVS-installation.

Sedan Konsumentverket startade sina mätningar av klagomål hos landets konsumentvägledare har problem med hantverkstjänster återkommande toppat listan.

Närmare 2 600 personer har svarat på en enkät i Villaägarnas nyhetsbrev om sina erfarenheter av hantverksarbete. På bara några dagar inkom närmare 2 400 svar. Av de som anlitat hantverkare uppger 54 procent av respondenterna att de råkat ut för ett hantverksarbete som inte gått som planerat.

– För att öka tryggheten för våra medlemmar och skapa en sundare byggbransch har Villaägarna lanserat trygghetspaketet Garanterat Renoverat, som gör att du slipper oroa dig när du bygger om eller renoverar, säger Sofia Hellsing, förbundsjurist och känd från tv-programmet Fuskbyggarna, i ett pressmeddelande.

Bland de husägare som haft problem med hantverkare har så här stor andel haft problem med ett eller flera områden:

  • Badrumsrenovering, våtrum – 29 procent.
  • VVS-installation, rörläggning, avlopp – 23 procent.
  • Snickeri inomhus, montering, väggar, undertak – 22 procent.
  • Elinstallation – 19 procent.
  • Snickeri utomhus, panel, staket, altan – 17 procent.
  • Takarbeten, takläggning, takrenovering – 17 procent.
  • Målning, tapetsering – 15 procent.
  • Värme, ventilation, kyla – 14 procent.