Comfort ökar fokus på entreprenad och service
För Comfort-kedjan och nye vd:n Göran Swedérus är det nu småstegsprincipen som gäller för att utvecklas i takt med medlemmarna och undvika omtag. Ett nyligen sjösatt system för artikel- och prisinformation ger nödvändig infrastruktur för den nya satsningen på inköp och sortiment. Nu ska det också bli ”balans i gungbrädan” genom ökat fokus på entreprenad och service.
Göran Swedérus har varit vd för Comfort sedan i juni förra året. Han efterträdde då Håkan Hedberg, som drygt en månad innan meddelat att han skulle lämna vd-posten. Göran Swedérus hade dessförinnan arbetat som operativ chef i kedjan sedan december 2011.
Ett av kedjans större pågående projekt kallas för Grundplattan, som är ett centralt webbaserat system för att hantera artikel- och prisinformation samt inköpsstatistik från avtalsleverantörer.
– Det har saknats ett enhetligt systemstöd för det här och som bygger på standardiserat artikelformat. Grundplattan är ett sätt att effektivisera vårt arbete samt kvalitetssäkra informationen kring artiklar och priser, förklarar Göran Swedérus och betonar att det inte längre handlar om genomfakturering där kedjan centralt är betalningsansvarig.
– Vi har en tydlig vision, men vi får inte ta för stora omtag nu utan tillämpar i stället småstegsprincipen. Vi måste bli bättre på att läsa av var vi befinner oss. Därför delar vi upp det i små och enklare steg, som vi hinner utvärdera och korrigera om det behövs. Alla medlemmar ska känna att vi rör oss framåt och gör det vi har sagt att vi ska göra. Det kriterium vi ytterst mäts utifrån är våra medlemmars lönsamhet. Det är medlemsnytta vi ska skapa.
Grundplattan är en förutsättning för kedjan röra sig från ramavtalsbaserade inköp till volym- och faktabaserade, framhåller Göran Swedérus.
– Det är ett verktyg för att analysera varje medlemsföretags köpbeteende och en grundförutsättning för effektivare inköp är att vi har den kunskapen själva och inte behöver förlita oss på uppgifter från våra leverantörer.
Ett övergripande mål för inköpsarbetet är större volymer på färre artiklar, vilket ger lägre priser och i förlängningen bättre lönsamhet för medlemmarna.
– Inköp är en viktig parameter för företagens lönsamhet och de ska tydligt kunna se var det går att köpa billigast. Vi ska dra nytta av kedjans totala volym, säger Göran Swedérus.
– Det handlar också om att vi ska rationalisera och få ett mer lätthanterligt sortiment. Vi ska skapa ett Comfort-sortiment på de största och viktigaste produkterna och på så vis underlätta för medlemmarna. Viktiga parametrar förutom priset är tillgänglighet, kvalitet och support.
Förra året lämnade en av de större medlemmarna, VVS-Metoder Stockholm, kedjan. Som motiv angav vd:n Peter Westman att Comfort utvecklats i en riktning som inte gagnade det egna företagets affärer med en renodlad entreprenadverksamhet. Han pekade bland annat på att Comfort i sin marknadsföring, exempelvis med tevereklam, i huvudsak riktat sig mot konsumentmarknaden.
– Steg ett för att skapa det nya Comfort var att bygga ett varumärke och vi gjorde det medvetet främst på konsumentsidan. Vårt uppdrag är dock att skapa medlemsnytta för alla våra företag och därför kommer det nu att bli mer fokus på övriga affärsområden, entreprenad och service, för att skapa jämvikt i gungbrädan, förklarar Göran Swedérus.
Kunderna inom entreprenad och service ska bli medvetna om att Comfort finns, på vilka orter kedjan finns och vad den kan erbjuda. Ett mål är att teckna fler samarbets- och ramavtal med rikstäckande aktörer, exempelvis fastighetsägare, byggföretag och hotellkedjor.
– Vi har en unik och stark ställning genom att vara marknadsledare inom VS i Sverige. Sammantaget som kedja är vi mycket större än de rikstäckande installatörerna. De skalfördelar som vi kan erbjuda med våra sex basområden: sortiment, inköp, logistik, affärsutveckling, utbildning och kvalitetssystem, gör oss attraktiva på marknaden.
Göran Swedérus aviserar en ökad aktivitet under 2014 centralt, regionalt och lokalt för att marknadsföra och synliggöra Comfort mot kunderna inom entreprenad och service. Det handlar dels om att representanter för kedjan centralt ska träffa befintliga och potentiella kunder på olika sätt, dels om att skapa verktyg för medlemmarna att själva göra det.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen