Comfortföretaget erbjöd kunden ett duschdraperi i väntan på duschväggarna. Foto: Getty Images

Comfortföretag ska ersätta kund efter badrumsrenovering

Publicerad: 24 februari 2020 Text: Eva-Maria Fasth

Är ett badrum klart innan duschväggarna installerats? Ja, tyckte Comfortföretaget, men Allmänna reklamationsnämnden håller inte med.

I slutet på januari förra året beställde en villaägare en renovering av ett badrum av VVS-företaget Comfort i Halmstad. Arbetet skulle vara färdig senast den 31 maj 2019.

Installatör föreslog garderob för att minska bullret från vattenrenare

Men duschdörrarna installerades inte förrän den 5 juli 2019. Först därefter kunde badrummet tas i bruk, enligt villaägaren.

Det fanns ett avtal mellan parterna att vite skulle utgå med 1 000 kronor per arbetsdag om badrummet inte var färdigt den 31 maj 2019.

Comfortföretag i tvist om vattenskada

Villaägaren begärde ersättning för 23 arbetsdagar med 1 000 kronor per dag, totalt 23 000 kronor. När Comfort i Halmstad inte ville betala vitet anmälde villaägaren företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Comfort i Halmstad medgav att man tydligt och skriftligt borde ha informerat villaägaren om att måttbeställda duschväggar inte kunde beställas förrän väggarna var kaklade för att måtten skulle bli rätt.

Dessutom har måttbeställda glas minst tre veckors leveranstid, i semestertider upp till 5–6 veckor.

”Badrummet var helt klart och funktionellt enligt avtal i god tid före den 31 maj 2019. Att den måttbeställda duschväggen saknades innebar inte att badrummet och duschfunktionen inte kunde användas fullt ut”, skrev företaget till Arn.

Comfort Halmstad förlorade även här i Arn

Nämnden gick dock på konsumentens linje. Villaägaren hade rätt till vite eftersom duschväggarna installerades efter det avtalade slutdatumet.

Enligt nämndens bedömning kan badrummet inte anses färdigt innan duschväggarna blivit installerade.

Arn rekommenderade Comfort i Halmstad att betala 23 000 kronor till villaägaren.

– Som entreprenör är jag så fruktansvärt besviken på Arns beslut som är totalt orimligt, men vi följer rekommendationen och betalar. Inte för att vi anser Arn eller kunden har rätt i sak, men vi slipper ha mer med detta att göra, säger Peter Danielsson, vd på Comfort Halmstad och tillägger att man erbjöd kunden ett duschdraperi i väntan på duschväggarna, men att kunden och senare Arn ansåg att badrummet inte kunde användas.

Fler nyheter