Foto: Colourbox

”Vi är väldigt besvikna”

Publicerad: 28 augusti 2018 Text: Marie Granmar

Reparationen av värmepumpen i ett radhus i Halmstad gick inte enligt planen. VVS-företaget betalar tillbaka pengarna, men är besviket över Allmänna reklamationsnämndens beslut.

En man i Halmstad beställde reparation av en värmepump från Comfort Halmstad i mars 2017. Företaget utförde reparationen av värmepumpen och bytte ett expansionskärl.

Bara någon vecka senare upphörde dock värmepumpen att fungera igen. Kompressorn gick också sönder. Värme och varmvatten fanns hela tiden i radhuset, eftersom en elpatron satts in.

Peter Danielsson, vd på Comfort Halmstad.

– Redan från början avrådde vi kunden från att reparera pumpen. Det hade varit bättre att sätta in en ny. Han var dock inte intresserad av det, säger Peter Danielsson, vd för Comfort Halmstad.

Att sätta in en ny pump med nya garantier skulle ha kostat 65 000 kronor. Reparationen kostade 12 281 kronor.

När pumpen gått sönder reklamerade kunden reparationen direkt till Comfort Halmstad. Enligt mannen blev han lovad en besiktning, men den uteblev. En person från företaget kom vid ett tillfälle och fyllde på gas i värmepumpen. Det löste problemet endast tillfälligt. Pumpen slutade snart fungera igen.

Mannen ringde flera gånger till VVS-företaget och pratade in meddelanden på telefonsvararen, men fick ingen återkoppling. Efter ungefär en vecka anlitade han ett annat företag, som lyckades reparera värmepumpen och kompressorn för 24 812 kronor.

– Vi fick ingen chans att åtgärda felet. Det var extremt mycket att göra under en period och vi behövde prioritera kunder som inte hade fungerande värme, säger Peter Danielsson.

När räkningen kom från Comfort Halmstad kontaktade radhusägaren företaget och berättade att en annan reparatör åtgärdat värmepumpen. Mannen ville därför inte betala för den misslyckade reparationen.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ger radhusägaren stöd och rekommenderar VVS-företaget att betala tillbaka 9 794 kronor till honom (12 281 minus kostnaden för expansionskärlet). Beslutet fattades i juni och enligt Comfort Halmstad är pengarna redan återbetalda.

– Vi är väldigt besvikna. De flesta kunder lyssnar på råd om att inte renovera allt för gamla grejer. Men vi får lära oss av det här. Ibland måste man tacka nej till uppdrag, säger Peter Danielsson.

Fler nyheter