Tvist om vad som ska ingå i badrumsjobbet – kunden kräver återbetalning
Badrumsfirman jobbade inte enligt offerten och la till avgifter som enligt kunden borde ha ingått i entreprenaden. Det gjorde att kunden vände sig till ARN med krav på att få tillbaka pengar.
En husägare i Skåne begärde återbetalning med 7322 kronor av ett företag som hon anlitat för en helentreprenad av ett badrum. Enligt kunden var det överenskommet att “allt skulle ingå” i arbetet. Under arbetet accepterade kvinnan två offerter men senare fakturor var större än de borde ha varit. Företaget köpte också in produkter utan att prata med henne och det dök upp arbetskostnader som borde ingå i en helentreprenad. Husägaren har heller inte fått något kvitto fast hon bad om det. Kvinnan har själv upprättat en förteckning över poster som hon anser ska ingå i en helentreprenad och vill ha tillbaka pengar i enlighet med dem.
Läs också:
”Energikassetten rökfyllde hela lägenheten”
Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist
Firman som togs in för att renovera badrummet har en annan bild av vad som hände. Kunden skrev under entreprenadordern och företaget gjorde sitt jobb i enlighet med dem. I både offert och order framgår det att vaskavlopp och vattenlås normalt inte ingår i montering av vask. Det beror på att leverantören inte vet vilken anslutning kunden har.
När dusch- eller badkarsblandare monteras så kommer arbetet att debiteras separat av samma anledning. Montörerna installerade anpassade blandare, fäste och vaskavlopp till blandare och vask som kunden köpt in.
Enligt firman har kunden informerats om att hennes olika önskemål skulle innebära extra debitering. Hon har flera gånger, bland annat gällande ett vattensäkert skåp, gjort beställningar i efterhand där hon via telefon fått veta att det arbetet skulle ske på löpande räkning.
Läs också:
”Man får lägga sig platt”
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, börjar med att konstatera att bevisbördan ligger på kunden som påstår att fel har begåtts. Konsumenten har här skickat in bland annat orderbekräftelse och mejlväxling som underlag för sina krav och påståenden. Men nämnden tycker inte att det finns något i materialet som visar att badrumsfirman har gjort något som inte var fackmässigt eller som strider mot vad parterna var överens om från början. Debiteringen har gjorts enligt avtal och därför ska kundens krav avslås.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen