Logga in

Kunden kräver VVS-firma på pengar – för åtta år gammalt fel

Publicerad
9 okt 2025, 05:00

Mannen blev utan vatten och tvingades betala för att fixa fel i huset. Han skyller allt på misstag en VVS-firma begick för åtta år sedan och kräver ersättning. 

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fått bedöma en tvist mellan en kund och ett VVS-företag i Örnsköldsvik. Kunden krävde 37 832 kronor i ersättning för kostnader han åkt på i sin villa. Pengarna har gått till att åtgärda problem med husets installationer. 

Läs också:
 ”Det gick lite snabbt där så det blev tokigt”

Läs också:
”Det är i princip omöjligt att huset ska bli vattenskadat”

Mannen hade tagit in firman för att göra alla VVS-installationer i den nybyggda villan. Han menar att ingen värmekabel sattes in i kallvattenledningen och att det därmed saknades frostsäkring. Det gjorde att vattnet frös under vintern och husägaren blev utan vatten en hel vecka. När kabeln väl sattes in kostade det nästan 40 000 kronor, en kostnad som varit en tiondel så stor om monteringen skett medan slangen låg ovan mark. 

Kunden ville ha betalt av VVS-företaget för de kostnader han drabbats av men gick bet. Därför vände han sig till ARN för vägledning. 

Installatören svarar att värmekabeln inte ingick i deras åtagande, det ansvaret låg hos markentreprenören när huset byggdes. Ingen av montörerna som jobbat med villan har något minne om att värmekabel diskuterades och det går inte att hitta någon beställning av en. VVS-firman jobbade inne i huset och hade inte något att göra med hur vattenledningen drogs utanför. 

Läs också:
 ”Installatörer vattensäkrar inte sina installationer”

ARN har gått igenom dokumentationen i ärendet och kommit fram till följande: Det är inte klarlagt att VVS-firman, eller brunnsborrarna som husägaren i andra hand anklagar för fel, har gjort något som avviker från det som var avtalat. Det finns heller inga bevis på att de gjort något som brister i fackmässighet. Besiktningsprotokollet saknar anmärkningar. Kundens krav avslås därför.