Firman skyller vattenskadan på kundens tygmatta
Ett rör som läckte efter en köksrenovering orsakade en vattenskada, enligt kunden som krävde VVS-firman på pengar. Företaget svarade att det var kundens fel eftersom han lagt ut en matta på golvet.
En lägenhetsinnehavare i Stockholm har gått till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få en ersättning på 7300 kronor från företaget som renoverade dennes kök. Mannen berättar att han ett par månader efter renoveringen såg att mattan framför diskbänken var blöt och vid en närmare titt upptäckte han att det droppade från ett rör. Golvet och sockeln hade vattenskadats och nu vill mannen ha pengar för att kunna betala de som ska fixa golvet.
Läs också:
“Min verksamhet krossades över en natt”
Läs också:
“Det ska inte gullas med någon”
Företaget vill inte betala någonting. De menar att vattenskadan inte hade kunnat uppstå om det inte hade droppat vatten under en längre tid. Därför är det kunden som är att skylla eftersom han inte reagerat tidigare. Dessutom, menar firman, så låg det en matta på golvet. Den absorberade vatten och det förvärrade golvskadan ordentligt.
Läs också:
”Vi var inställda på att förlora i Arn, så det här var ju roligt”
ARN har hört båda parter och gått igenom det skriftliga materialet samt bilder från köket. Nämnden konstaterar att VVS-firman inte förnekar att röret som företaget monterade har läckt men att de tycker att själva skadan beror på kundens försumlighet. Och val av matta. Nämnden håller inte med om det senare. Bilderna visar att sparksockeln under diskbänken är vattenskadad och därför är det samma fel som är orsaken till skadorna ute på köksgolvet. Därför har kunden rätt till den ersättning som han krävt.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen