Logga in

Kundens Säker Vatten-intyg är ogiltigt – följde inte reglerna

Publicerad
1 sep 2025, 05:00

Kunden kände sig trygg med att ha anlitat ett auktoriserat företag för badrumsrenoveringen så att han skulle få ett Säker Vatten-intyg. Men när företaget lade ut jobbet på en underentreprenör ändrades villkoren.

Läs också:
Bluffade om branschintyg

Läs också:
”Vanligaste felet är att man använder det gamla dokumentet”

När kunden skulle renovera badrummet var det avgörande att företaget som anlitades skulle vara auktoriserat och ha behörighet att utfärda Säker Vatten-intyg. Företaget som fick uppdraget uppger både på sin webbplats och i kontraktet som skrevs att deras arbeten utförs enligt Säker Vatten och BKR.

Men utan kundens vetskap anlitade företaget i sin tur en underentreprenör som saknade certifiering.

När badrumsrenoveringen var klar fick kunden ett våtrumsintyg från företaget som han hade avtal med, men som var ogiltigt eftersom intyg ska utfärdas av det företag som gjort jobbet. Då utfärdades ett nytt intyg där företaget bekräftade att arbetet följt gällande regler samt ett dokument från underentreprenören med samma budskap.

Det accepterade inte kunden som vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med sitt krav på ersättning – 32 522 kronor–vilket motsvarar 25 procent av kostnaden för tjänsten.

”Felet går inte att åtgärda eftersom det inte är möjligt att i efterhand dra om alla rör eller kontrollera om all rördragning är gjord enligt Säkert Vatten”, skriver han i sin anmälan där han också hävdar att det faktum att han inte kan visa att badrumsrenoveringen utförts enligt Säkert Vatten minskar värdet rejält vid en kommande försäljning av huset.

Men företaget vill inte betala någon ersättning: “Enligt Säker Vatten finns det inget krav på att VVS-arbeten ska certifieras officiellt av dem utan det viktiga är att installationerna uppfyller BKR:s krav, vilket de gör i detta fall. Det har inte bevisats skador, vare sig fysiska, ekonomiska eller funktionella, kopplade till installationerna”, skriver företaget i sitt svar till ARN.

Läs också:
”Monteringsanvisningarna river man ofta bara bort och slänger”

ARN ger kunden rätt och rekommenderar företaget att ersätta kunden med det begärda beloppet. Ett intyg om Säker Vatteninstallation har ett värde för fastighetsägaren i såväl försäkrings- som försäljningshänseende då det intygar att relevanta VVS-installationer är utförda korrekt, påpekar ARN. Att kunden inte fått ett sådant intyg trots att han anlitat ett auktoriserat företag innebär att tjänsten felaktig, konstaterar nämnden i sitt beslut.

.