Krävde taxibåt för att komma och laga värmepumpen
Kunden, som bor på en ö, vill häva värmepumpsköpet eftersom företaget inte åtgärdat vingklaffen som lossnat. Företaget säger att det beror på transportproblem: ”kan inte gå över isen”. ARN fick avgöra om företagets dröjsmål är skäl för hävning.
Arn-ledamoten:
”Tråkigt när värmepumpsföretagen missar sin chans att få rätt på grund av det här”
Läs också:
”Värmepumpen skulle spara el – men det blev tvärtom”
Bara ett par veckor efter att kunden fått sin nya luftvärmepump installerad, i oktober 2023, lossnade den övre vingklaffen från pumpens inomhusdel. Det ledde, enligt kunden, till att all varmluft sprutade upp i taket istället för mot rummet. Kunden anmälde felet till företaget som hon köpt värmepump och installation av för 27 090 kronor, inklusive rotavdrag, och med fem års garanti.
Efter att ha reklamerat felet vid flera tillfällen utan att det åtgärdats, och blivit nekad att få häva köpet, anmälde hon företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
“XX har uppgett att de kan komma och åtgärda felet först i april 2024. Det är inte rimligt att behöva vänta så lång tid.” skriver hon i sin anmälan.
Enligt kunden har företaget inte velat nyttja pendelfärjan till ön utan krävt att hon ska ordna en taxibåt alternativt en maskinplogad väg över isen. ”Det finns inga taxibåtar i kommunen och isen håller inte för plogmaskiner”, skriver hon.
Via ARN kräver hon i första hand att få häva köpet och få tillbaka hela betalningen, samt att företaget på egen bekostnad ska montera ned och forsla bort värmepumpen. I andra hand begär hon prisavdrag med 15 000 kronor och kostnadsfritt åtgärdande av felet.
Men det vill företaget inte gå med på. De har försökt ta sig till huset vid tre tillfällen för att montera fast vingen utan att lyckas, skriver de i sitt svar till ARN. Misslyckandena beror på att kylteknikern blev sjuk, att båten som kunden ordnat gick sönder samt att det vid det tredje tillfället blev ovanligt kallt och inte gick att ta sig med båt till ön.
”Vid installation samt service eller garantiärenden är det kunden som ombesörjer transporten ut till ön. Företagets kyltekniker har inte kunnat använda reguljärfärjan på grund av vintertidtabellen och kylteknikern har inte heller kunnat gå över isen”, förklarar företaget och påpekar att kunden har erbjudits ersättning på 5 000 kronor, vilket kunden avböjt.
Läs också:
”De hade kopplat in en bergvärmepump med bara anslutningsslangar”
ARN konstaterar att felet inte har åtgärdats inom rimlig tid och att kunden därför har rätt till ersättning men däremot inte till hävning. “Ett prisavdrag om 5 000 kronor, vilket är det prisavdrag som företaget tidigare har föreslagit, motsvarar felet”, skriver nämnden i sitt beslut.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen