Logga in

Värmepumpsbolaget storsatsade och kollapsade – nu återuppstår det

Publicerad
19 aug 2025, 05:07
| Uppdaterad
18 aug 2025

De var hajpade och ville revolutionera värmepumpsmarknaden. Men när växtvärken satte in och investerarna svek gick företaget omkull. Nu har det återuppstått efter konkursen och den nygamla ägaren tänker göra saker annorlunda. 

För två år sedan lanserades värmepumpsföretaget Drem, som utlovade helhetsansvar och installation två månader efter beställning. Målet var att bli först rikstäckande och sedan internationella. 

Men det gick inte som tänkt. I de hårda och oroliga tiderna som följde kolliderade den ambitiösa expansionen med den hårt inbromsande världsekonomin. 

Läs också:
Svensk storsatsning på nya värmepumpar – ska tillverkas i Polen

Läs också:
Uppstickaren: ”Vi vill förenkla värmepumpköpet”

– Vi såg ingen annan utväg än att hamna i konkurs i april. Vi var i en positiv tillväxt men när vi skulle ta in mer kapital så lyckades vi inte få in det. Det var en kombination av det tuffa marknadsläget och en tröghet i riskkapitalmarknaderna. Tajmingen med den internationella expansionen till Frankrike som vi gjorde förra året blev olycklig och kostade mycket pengar, säger Hannes Palm som var en av tre grundare. 

Trots kollapsen trodde han fortfarande på affärsidén och köpte ensam upp konkursboet efter Drem. Nu är verksamheten igång igen med i grund och botten samma tankar om hur saker ska göras.

– Jag visste att vi hade en bra kärna som gjorde bra jobb och hade nöjda kunder, säger Hannes Palm. 

– Det kändes nästan oansvarigt att inte försöka göra något vettigt med det.

Hans tidigare kompanjoner David Sennerlöv och Babak Tighnavard är inte med i firman den här gången, men han säger att det inte är några hard feelings dem emellan. 

– De kände att det inte var läge för dem att fortsätta men vi är fortfarande på god fot med varandra. De har varit jättesjysta och hjälpt oss att komma igång, de har varit jädrigt hjälpsamma och stöttande, säger Hannes Palm. 

Vad ska du göra för att det inte ska bli en ny konkurs?

– Vi har anpassat organisationen med fokus enbart på Sverige. Fokuset är lönsam tillväxt med målet att ha de nöjdaste medarbetarna och nöjdaste kunderna. Sedan kan vi växa därefter i takt med att vi förtjänar det. 

Hur stort är företaget nu jämfört med innan det gick omkull?

– Vi gick ned till ungefär en tredjedel av organisationen. Vi har drygt tio anställda just nu, men också ett brett samarbetsnätverk så vi kan ta in duktigt folk som kan hjälpa till vid peakar i arbetsbelastning.

När Drem drog igång första gången beskrev de sig som “ett huvudkontor för installatörerna som vi samarbetar med”. De tog helhetsansvar för jobbet, konsulterade kunder via telefon och video och använde algoritmer för prissättning. 

Kommer ni att göra något annat annorlunda? 

– Egentligen är grundproblemet fortfarande detsamma som när vi drog igång, att det är mycket svårare än det borde vara för en privatperson att göra ett av de största köpen i sitt liv. Förutom huset och bilen är en värmepumpsinstallation bland det dyraste du kan köpa. Vi vill fortsätta att erbjuda en trygg och enkel kundresa. Det som är lite nytt är att vi lägger ett tyngre fokus på business to business-sidan, så vi har ett bredare erbjudande gentemot businesskunder nu. 

Läs också:
Värmepumpsbolaget hade stora ambitioner – nu har de gått i konkurs

Företaget koncentrerar sig till en början på regionerna runt Stockholm, Göteborg och Malmö.