Logga in

Marken började lyfta efter dränering av bergvärmerör

Publicerad
2 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
28 maj 2025

Efter att husägaren fått hjälp med bergvärmerör började marken på tomten lyfta och spricka. Firman som orsakat felet kom aldrig och fixade problemet och skyllde på sjukdom. Till slut gick kunden till ARN. 

Det är en privatperson i Skaraborg som vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få drygt 30 000 kronor i ersättning efter att ha hamnat i konflikt med ett företag som han tagit hjälp av för att gräva om och dränera bergvärmerör som leder in till huset. 

Läs också:
”De fakturerade dubbelt för ventilationen i mitt nya hus”

Läs också:
”Grundlurad” kund fick rätt i våtrumstvist

Ett år efter att de varit på plats och gjort jobbet så märkte villaägaren att marken hade börjat spricka och lyfta sig. På grund av hur plintarna till altanen börjat röra sig tvingades den boende lossa reglarna till altanen. 

Han tog in en oberoende besiktningsman som förordade att företaget som utfört tjänsten skulle åtgärda felen inom 60 dagar. Bolaget erkände att tjänsten inte varit fackmässigt utförd. Men trots det gjorde de inget åt problemen. Enligt kunden lovade de flera gånger under våren förra året att fixa felet men de dök aldrig upp. Mannen gick därför till Allmänna reklamationsnämnden för att få stöd för sitt krav på ersättning.

Företaget har svarat ARN att de inte kommer att ersätta några kostnader för besiktning eller andra åtgärder för kunden. Deras hållning är att de själva ska åtgärda felet så snart som möjligt men att sjukdom har gjort att insatsen har dröjt. 

Läs också:
”Energikassetten rökfyllde hela lägenheten”

Den förklaringen imponerar inte på nämnden. ARN skriver i sitt beslut att firman inte har handlat i tid och att kunden därför har rätt att häva tjänsten och få återbetalning. Han har också rätt till ersättning för besiktningen. Sammanlagt ska han få 31 000 kronor av företaget.