Logga in

Rörfirman skulle laga rör men istället blev det fler hål efter reparationen

Publicerad
12 maj 2025, 05:00
| Uppdaterad
9 maj 2025

En husägare upptäckte trasiga rör vid diskmaskinen. Men rörmokaren som kom för att laga dem gjorde bara saken ännu värre.

Enligt en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, har en VVS-firmas arbete varit så dåligt att kunden ska få häva köpet eller få hjälp med att åtgärda felet.

Läs också:
”De fakturerade dubbelt för ventilationen i mitt nya hus”

Läs också:
”Alla vet när ventilationen är dålig men inte när den fungerar bra”

Kvinnan som bor i Mariestad beskriver ärendet: En vinterdag ringde hon en rörfirma för att få hjälp. Hon hade hittat flera hål i ett rör hemma.

Parterna kom överens om ett pris på drygt 3000 kronor för jobbet. 

Men när rörmokaren varit hemma hos henne så började det läcka på ett annat ställe eftersom företaget orsakat nya hål som inte funnits tidigare. Hon hörde av sig till firman, som vägrade att fixa läckan och det orsakade ännu större skador på huset. 

Rörföretaget svarar kortfattat att de inte alls orsakat någon vattenskada. Saken är ett pågående försäkringsärende.

Läs också:
”Ett grovt misstag” att välja den värmepumpen

Arn skriver att det är klarlagt att det var en förlängningssladd till diskmaskinen som var trasig och behövde bytas ut och att det senare började läcka från avloppsslangen till maskinen.

Nämnden har däremot inte hittat något i utredningen som visar att rörmokaren gjorde fel vid bytet av förlängningssladden eller på annat sätt orsakade de senare problemen. Därför avslås kundens krav.