Logga in

Gustavsberg ställer ut badrummets historia på museum

Publicerad
9 jun 2023, 05:08

Det är skådeplats för resan från Lort-Sverige till Ljust-och-fräscht-Sverige. Nu visar Gustavsberg upp badrummets historia i en utställning som spänner över ett sekel av industridesign och folkhemsanda.

På 1930-talet var levnadsstandarden i Sverige bland de lägsta i Europa. Några år tidigare hade statsminister Per-Albin Hansson hållit sitt folkhemstal. Nu kom journalisten ”Lubbe” Nordströms radioserie ”Lort-Sverige” som väckte ramaskri för den misär som reportagen avslöjade i svenska hem från Skåne till Norrbotten.

Fler fabrikshistorier:
Bland tålmodiga robotar och unika toaletter – ”Detta är riktigt Made in Sweden”

Bildspecial:
Från livsfara till Lasse Åberg – åtta nostalgiska bilder av svenska badrum

Någonstans här gick ett av startskotten för en förändring som skulle dra landet ur smutsen. Den strävsamma processen skildras i Gustavsbergs porslinsmuseums nya utställning ”Badrum för alla! – industridesign från Gustavsberg”. 

Utställningen visar hur design och tillverkning förändrats under åren. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

– Utställningen visar visionen och det sociala arbetet i att bygga upp ett samhälle där alla skulle ha tillgång till badrum. Vi får följa den här resan där man ser vad problematiken är, vad man vill lösa och hur man skissar upp de lösningarna i designprocessen för toaletter och badkar, säger Ulrika Schaeder, verksamhetsansvarig på Gustavsbergs porslinsmuseum. 

Gustavsberg hade tillverkat porslin sedan starten 1825 och började gjuta tvättställ 1915, men det var sporadiskt. Det var när Kooperativa Förbundet, KF, köpte den krisande porslinsfabriken i Stockholms skärgård 1937 som ett målmedvetet arbete med sanitetsporslin tog fart. Ett par år efter andra världskrigets slut hade man hunnit bygga tre fabriker: en för badkar, en för sanitetsgods och en för plastprodukter. Nu skulle folkhemmet i mer bokstavlig mening byggas, med standardiserade, funktionella och hygieniska bostäder för alla. De första badkaren lämnade fabriken 1947, formpressade i plåt efter ett samarbete med den amerikanska bilindustrin. Mycket lättare än de gamla gjutjärnskaren.

Arbete i Gustavsbergs sanitetsporslinsfabrik, 1970-tal. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

– Vi visar bland annat upp prototyper, som till en början gjordes i gips. Innan industridesignen var fullt utvecklad fanns skickliga modellörer som ansvarade för utformandet av sanitetsgodset. Vi tittar också på hur gjutningen sett ut under olika tider och processen från idé till verklighet. Vi har ett väldigt fint material från fabriken i vår samling, säger Ulrika Schaeder. 

På 50-talet började badrummet bli standard och då dök också nya färgval för badrumsprodukterna upp. Under de följande årtiondena fick det estetiska större plats i takt med att rummet blev mer etablerat och självklart. Det visar inte minst reklamen för badrum som är en del av utställningen. När den sätter fart på 40-talet är den allvarlig och informativ. Här är en nymodighet som ska hjälpa med hygien och förbättra folkhälsan. När reklambilderna är framme i 70-tal är tonen mer lättsam och det är tydligt att badrummet har blivit en plats att inreda och använda även på andra sätt.

FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

– I början är reklamen nästan som viktiga meddelanden till allmänheten. Som när man går ut med att det kan vara direkt livsfarligt med poröst gods för att det kan komma in bakterier i det. Jag uppfattar det som att den reklamen kommer 1953 efter Sveriges genom tiderna största salmonellautbrott, en epidemi som många blev sjuka i, något man kan relatera till idag förstås, säger Ulrika Schaeder. 

FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB

– När man kommer in på 70-talet så har det blivit mer ett rum att trivas i snarare än att bara sköta sin hygien. Det är det vi fortfarande lever kvar i, att det mer och mer är platsen att ladda batterier, ägna sig åt skönhetsvård och egentid i. Nu är sanitetsgodset i reklamen mer som vilken inredning som helst i livsstilstidningar, det är en tydlig utveckling man ser genom det här materialet.

Jobb i badkarsfabriken någon gång under 1970-talet. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB

Den här färgsprakande tiden syns inte bara på alla reklambilder som ställs ut i museet. Man har också lyckats bygga upp en replika på ett badrum som var typiskt för perioden. 

Fler historiska VVS-berättelser:
1800-talsbadkaret hade inbyggd kamin

– Vi har skapat ett riktigt härligt badrum med de då senaste modellerna av Gustavsbergs standardserie i blått med blommiga vinyltapeter i original från 70-talet. Det är en riktig nostalgitripp som många nog kan känna igen sig i med ett gott skratt. Det talas mycket om det skandinaviskt ljusa och fräscha men under 1900-talet fanns mycket variation i färg och form, säger Ulrika Schaeder.

Gustavsbergs porslinsmuseum visar utställningen fram till våren 2024. FOTO: Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

Fotnot: Utställningen “Badrum för alla!” visas på Gustavsbergs porslinsmuseum mellan den 3 juni 2023 och slutet av april 2024.