5 tips för att mota skitsnacket

Publicerad 8 mar 2022, 10:14

Amanda Swedsudde, yrkeslärare och föreläsare, hjälper företag, skolor och organisationer att utveckla sitt jämlikhetsarbete. Här delar hon med sig av sina bästa tips.

Utbildning och kunskap

Ta reda på vad som gäller enligt arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen oavsett om du är anställd eller chef. Själv visste jag inte att det jag utsattes för var olagligt. Utbildning är jätteviktigt för att kunna veta när man ska agera och hur.

Ta avstånd – tydligt!

Acceptera inte beteenden och kommentarer som du inte tycker är okej, som att skada, håna andra och skapa hierarkier. Var tydlig med beteendet inte uppskattas för att inte ge personen eller personerna det gäller utrymme att fortsätta. Tydlighet är också viktigt för att kunna driva saken vidare till en högre nivå. Tystnad eller en blick kan räcka långt.

Amanda Swedsudde

”Acceptera inte beteenden och kommentarer som du inte tycker är okej.”

Skriv ner vad som händer

Dokumentera vad som skett och när det hände, gärna med datum. Det är bra för en själv och kan vara viktigt för en eventuell anmälan. Kommunicera med chefen, HR och/eller facket.

Begär att chefen ska prata med alla anställda om frågan

Eller be chefen bjuda in en föreläsare för en mer konstruktiv diskussion. Den psykosociala arbets-miljön är minst lika viktig som den fysiska.

Ta hjälp av nätverk

Många företag har startat nätverk för exempelvis unga, nyanställda och kvinnor, för att man ska kunna träffas och bolla ideer och tankar med varandra. Finns det inget som passar dig kan du starta ett eget nätverk.

Läs också:
”Låta bli att skratta med kan räcka ganska långt”