Så länge kan montörerna få vänta på värmepumparna

Publicerad 13 sep 2021, 06:00 | Uppdaterad 16 sep 2021

Komponentbrist samtidigt med ökad efterfrågan – det gör att värmepumpstillverkarna har stora leveransproblem just nu.

Text

Montörer rapporterar om extremt långa väntetider för att få loss viktiga komponenter från grossisterna, framför allt halvledare, som krävs för att de ska kunna utföra sina servicejobb. Men det råder också brist på värmepumpar.

Arrows försäljningschef:
”Det är en ohanterbar situation vi har hamnat i”

Läs också:
6 heta värmepumptrender

– Jag är på jakt efter två värmepumpar till mina kunder och fick beskedet att det är en väntetid på två månader, säger Kent Folkesson på Avesta VVS-teknik.

Han fick rådet att ställa sig i kö i förväg framöver, för att vara redo om kunder önskar få värmepumpar installerade.

– Det känns inte så bra. Om jag inte får uppdragen står jag här med pumparna som jag måste returnera, säger han.

Jonas Gahm Wesström driver företaget Wesströms VVS i Hemse, Gotland tillsammans med sin svärfar. De installerar runt 15-20 värmepumpar per år:

–Jag är inte oroad eftersom vi har så mycket annat att göra med service och renoveringar i övrigt. Men kunderna undrar ju såklart när deras grejer kommer som de väntar på. Det är ju lite jobbigt när det inte går att svara på eftersom leveransläget är så pass oklart för tillfället, säger han.

Niklas Rönnäng. Försäljningschef för Nibe, säger att de gör allt de kan för att öka leveranssäkerheten.

Hur har den här situationen uppstått?

–Dels på grund av att efterfrågan på värmepumpar i Sverige ökat kraftigt. Marknaden har ökat med runt tjugo procent mellan januari och juli, jämfört med samma period föregående år. Dels på grund av ökade leveranstider på komponenter som bland annat beror på brister inom sjöfrakten.

Vad gör ni för att få bukt med problemen?

–Vi rustar oss genom att anställa folk till produktionen varje vecka och kör samtidigt fler skift för att öka vår kapacitet. Ingående komponenter kan vi däremot inte påverka på samma sätt eftersom det handlar om underleverantörer, men givetvis jobbar vi intensivt även med leverantörerna. Vi har hundra procents fokus på att lösa detta.

När tror du att leveranserna kan fungera som vanligt igen?

–Det är omöjligt att svara på, tyvärr.

Är du oroad?

–Ja, vi vill ju att alla ska vara nöjda så det är klart att jag är bekymrad.

Vad har du får råd till dina kunder?

– Att vara ute i så god tid som möjligt med beställningar för att försöka anpassa sig i den mån det går till rådande situation.

Ulf Göthenqvist på Erentech/CTC ger samma bild av läget:

–Vi producerar och tillverkar så mycket vi bara kan, men den stora osäkerheten och väldigt korta horisonten vad gäller inflöde av komponenter gör det svårt att i dagsläget fullt ut tackla efterfrågan. Det finns tyvärr inga genvägar eller enkla lösningar utan vi arbetar hårt med att säkra anskaffningen av material. Vår egen produktion är rustad för en betydligt högre takt i tillverkningen, bara alla komponenterna finns tillgängliga, säger han.

Pandemins andra fas
Skenande materialpriser utmanar installationsbranschen


Kent Folkesson på Avesta VVS-Teknik befarar att situationen kommer att bli ännu tuffare framöver:

–Vi får många beställningar på varmvattenberedare och för dem är läget ännu mer akut, grossisten har stor restorder.

Förutom privatkunder jobbar Avesta VVS-teknik  även mot industrin och även där börjar bristen på material och komponenter bli kännbar, berättar Kent Folkesson

–Det är tråkigt att inte kunna hjälpa kunderna och på sikt finns en risk att vi förlorar uppdrag när allt samtidigt blir dyrare.