”Jag kan inte ta ansvar för jobbet om kunden köpt materialet”

Publicerad 15 mar 2021, 06:00 | Uppdaterad 30 mar 2021

Företaget skyller på kunden – men tingsrätten anser att byggfelen är företagets ansvar då arbetet inte följt Säker Vattens branschregler. Missarna står företaget dyrt.

Entreprenören anlitades av en barnfamilj vid ombyggnad av ett kedjehus i Storstockholm, efter att ha gjort jobb i en grannfastighet.

Läs också:
Kunden krävde över 350 000 i ersättning – fick rätt till en tiondel

Men barnfamiljen var inte nöjd med arbetet – de menade att de hantverkare som arbetat med ombyggnaden varit långt ifrån professionella.

Familjen anlitade en besiktningsman som anmärkte på att tappvattenledningarna var ingjutna i betonggolvet intill ett installerat golvvärmesystem, vilket ökar risken för legionella.

Familjen hade mätt upp en golvtemperatur på 31 grader i badrummet när temperaturen ute var minus 6 grader och golvvärmen varit avstängd.

Både tappvattenrören och radiatorrör var oisolerade. Konsekvensen blev att familjen fick spola länge för att överhuvudtaget få kallt vatten i kranarna.

Familjen stämde då företaget inför tingsrätten, som dömde till familjens fördel. Företaget döms att betala 250 000 kronor till kunden totalt för prisavdrag och skadestånd.

Läs också:
De har varit utan varmvatten och värme i fyra år: ”Vet inte om man ska skratta eller gråta”

Tingsrätten har utgått från Säker Vattens branschregler och konstaterar att det utförda arbetet inte lever upp till kraven. Därför anser rätten att arbetet inte är fackmannamässigt utfört.

Domen befäster vad tidigare rättsfall visat: alla rörmokare, oavsett om man är med i Säker Vatten eller inte, måste förhålla sig till branschreglerna.

Företaget har varit Säker Vatten-auktoriserat företag, men är nu uteslutet.

Entreprenören anser trots domen att de flesta av felen beror på att kunden köpt in materialet och att tingsrätten helt gått på uppgifter från kundens besiktningsman.

Varför blev det så många fel?

– Det var kunden som köpte materialet. Jag kan inte ta ansvar för jobbet om kunden köpt materialet. Det var också kunden som anlitade besiktningsmannen. Att värmesystemet inte fungerade berodde på att kunden inte ville installera givare, säger företagets representant.

Han anser inte heller att företaget är ansvarigt för slutresultatet, eftersom fastighetsägarna kopplat in ett annat bolag för att färdigställa ombyggnaden.

Kommer du att överklaga?

– Nej, jag vill inte överklaga. Vi stannar här.

FAKTA/EXEMPEL PÅ FEL I HUSET

  • Vatten- och radiatorrör var oisolerade och ingjutna i en betongplatta i golvvärmesystemet.Oisolerade rör medför risk för legionellatillväxt.
  • Alla radiatorer i huset var felinstallerade.
  • Dokumentation över rör genom vägg saknas.
  • Bakfall och felmonterad golvbrunn (husägarna fick fylla i golvbrunnen manuellt med hinkar med vatten).
  • Shunt och cirkulationspump hade inte installerats till den vattenburna golvvärmen.