Logga in

”Vänta inte för länge med att sälja”

Publicerad
9 sep 2020, 06:00

Instalcobossen om storbolagens intresse för att köpa familjeföretag.

Drivet, lojaliteten och tryggheten är några av familjeföretagens styrkor som är attraktiva för Instalco och andra storbolag.

Övriga delar i serien om familjeföretag:
Tuffaste utmaningen som vd i familjeföretaget:
”Det svåraste har varit att få maken att inte lägga sig i allt”

Ångrade försäljningen: Hon fick se familjens ”pärla” gå i konkurs
Företagsrådgivarna: Brist på framtidsplan kan bli en kalldusch

– Vi har massor av exempel på familjeföretag som kommit till oss med sin tradition och tillfört väldigt mycket. Inte minst i HR-arbetet har vi fått stor input från den fina omtanken om de anställda. I familjeföretagen värnar man om ofta varandra på ett personligt plan, säger Instalcos vd Per Sjöstrand.

”Inte minst i HR-arbetet har vi fått stor input från den fina omtanken om de anställda.”

Andra stora värden han ser i familjeföretagen är det starka drivet som ibland har gått i arv i generationer, där ägarna själva är engagerade i arbetet och fungerar som ett slags allt-i allo. Och företagens långsiktighet som präglar förmågan att rida ut stormar.

– Som nu i coronakrisen. De blir inte så oroliga eftersom de har varit med förr.

Per Sjöstrand säger att Instalco värnar om den speciella företagskulturen i förtagen som de är intresserade av.

– Vårt huvudspår är att låta företagen vi köper få leva kvar i samma anda, med samma namn under samma ledning så långt det är möjligt, samtidigt som vi breddar verksamheten, säger han.

Förutom på det geografiska läget tittar de framför allt på ekonomin, ledarskapet och mognadsgraden när de bedömer hur intressant ett företag är.

– Det ska finnas en vilja att utvecklas och att komma in i ett sammanhang där man samarbetar och delar med sig. Just nu har vi några som vi inlett dialog med.

Hur ska familjeföretagaren annars tänka? När är det rätt att sälja?
Är man intresserad av att ingå i ett större bolag så ska man inte vänta för länge, råder Per Sjöstrand.

– Det är svårare att sälja om man närmar sig pensionsålder och inte har en efterträdare som vill stanna kvar och leda och utveckla bolaget. Det signalerar en osäkerhet som sätter ner värdet. Vi vill alltid ha hela paketet på köpet.