Logga in

”Strategin är att ha örat mot marken”

Publicerad
1 okt 2020, 06:00

De sitter i ett labb hela dagarna och värker fram nya uppfinningar. Men de som arbetar med att komma på nya produkter till VVS-branschen är framför allt intresserade av en sak: att få veta vad du tycker.

– Vi har inga vita rockar, skrattar Björn Rydetorp, men vi har vårt eget laboratorium här på huvudkontoret i Vårgårda där vi kan göra hållbarhetstester och flödestester.

Övriga artiklar i serien:

Listan: Här är årets nya produkter
Utvecklingen av produkter fortsätter trots pandemin

Självlärande vattenfelsbrytare förvarnar om skador
Mindre trängsel i skåpen med prefabricerade stamfördelaren
”Vi har tagit fram världens bästa blandare”
Retroprylar: 1800-talsbadkaret hade inbyggd kamin

 

Han är produktchef för Vatette, en del av Gustavsberg, och beskriver miljön där magin händer, om man med magi menar tekniska lösningar för att optimera vattenflöden. Det gör Björn Rydetorp.

– Ibland när jag har semester så sitter jag på stranden och funderar på en montagedel till ett nytt rörsystem. En del löser korsord och jag tänker på kopplingsdetaljer. Man måste gilla problemlösning i det här jobbet.

Björn Rydetorp. Foto: Sören Håkanlind”En del löser korsord och jag tänker på kopplingsdelar.”

– Det är en otroligt rolig process att identifiera problem och komma på hur man ska lösa dem, säger han.

I företagets labb, eller mekaniska verkstad, på den västgötska slätten finns ett antal exempelmiljöer uppbyggda för att nya idéer ska kunna testas direkt på plats.

– En prototyp kan vi få fram snabbt, vi har en 3D-skrivare som är ett väldigt kraftfullt verktyg. Tack vare den kan en konstruktör ha en idé och låta skrivaren bygga den så att den ligger färdig när man kommer tillbaka till jobbet nästa dag. Det har betytt jättemycket för produktutvecklingen, säger Björn Rydetorp.

–Vi jobbar mycket med montage av rör och kopplingar som monteras i och på väggar och har utrymmen där vi kan testa dem. Det finns mycket pumpar och hjälpmedel för att testa flöden och tryck och sådana saker på plats.

När konstruktörerna har tagit fram en prototyp är nästa steg att låta de som ska använda prylarna ute på fältet prova dem. Montörer bjuds in till workshops för att bokstavligen vända och vrida på produkterna och ge feedback.

Hur ofta kommer förslag på uppfinningar från montörerna?
– Vi har så nära dialog med dem att vi ofta har identifierat deras behov innan de själva gjort det. Har man pratat med tre installatörer och de ger lite olika synpunkter så brukar man kunna lägga ihop det till en bra lösning. Det handlar om att vara lyhörd och fånga upp behov.

– Det händer att folk utifrån hör av sig och säger att de har en helt ny idé, men det är inte så vanligt som man kanske kan tro. När det händer så har vi färdiga rutiner för hur vi hanterar det med olika avtal, säger Björn Rydetorp.

Vatettes vattenfelsbrytare har av två huvudkomponenter samt nätadapter och nätverkskabel. Foto: Jan FredrikssonVatette står inför en ovanligt intensiv höst med 102 nya produkter som släpps bara i september. Det beror mycket på de nya vattenreglerna som börjar gälla vid årsskiftet. Att en branschstandard förändras är en typisk faktor för att driva fram produktutveckling. En annan är förstås tidsandan. Enligt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, som är med och finansierar forskning som kan leda fram till nya produkter, handlar det ofta om projekt som rör klimat och hållbarhet. Andra heta om­råden är säkerhet och digitalisering.

Har Björn Rydetorp själv någon drömuppfinning på gång? Ja, men den är lite hemlig.

– Hela bygg- och installatörsbranschen har negativa erfarenheter av fördelarskåp. Till problemen hör att skåpen som ska fördela varmt och kallt vatten inte är täta och att de tar mycket plats i byggnaderna. Mitt nästa mål är att vi ska kunna erbjuda alternativ som gör att man slipper ha fördelarskåp i framför allt lägenheter. Men hur vi ska göra det kan få visa sig.

Kundernas tankar värderas inte bara när det gäller kommande produkter utan även befintliga. Ett exempel är LK Systems, vars rörvinda nyligen blev utskälld i Facebookgruppen Rörmokare utan gränser för att dess vinkeljärn orsakade blåmärken på användarnas smalben. Företagets säljare Daniel Hjelm, själv VVS-montör i grunden, gick in i tråden och bad de som kritiserade rörvindan att vända sig direkt till företaget och berätta mer om problemen.

– Det diskuteras en hel del på de här forumen och vi vill ha feedback. Jag har informerat vår produktavdelning om vad som sägs så att de kan ta del av det, säger Daniel Hjelm.

Det är en medveten strategi att hålla örat mot marken och följa diskussioner i sociala medier, menar han.

– Kan vi som leverantör fiska upp tankar från branschfolk, de som faktiskt står och jobbar med det här varje dag, så är det guld värt.