24 Rör Jours ägare, Enrique Valdes, är övertygad om att syftet var att skada alla företagets bilar för att stoppa verksamheten. Foto: Privat

”Våra framgångar kan väcka irritation”

Publicerad: 05 mars 2020 Text: Maria Nöjd

Tre av servicebilarna hos företaget 24 Rör Jour i Täby stod i lågor mitt i natten. ”Det kunde ha gått riktigt illa”, säger företagets ägare Enrique Valdes.

Enrique Valdes, VVS-montör och företagets ägare, blev uppringd av polisen mitt i natten, som berättade att bilarna brann. När han kom till platsen, i Täby strax utanför Stockholm, var brandkåren på plats och hade fått bukt med elden. Polisen har hittat brännbar vätska på platsen och inlett en förundersökning om misstänkt mordbrand.

– Servicebilarna står tätt på parkeringen så det var rena turen att de andra klarade sig. Alla fjorton servicebilar har fått diesel över sig inlindat i WC papper, så syftet var ju att skada alla bilarna på företagets parkering och stoppa verksamheten, säger Enrique Valdes.


Enligt brandmännen var det också stor risk för att branden skulle ha spritt sig till lokalerna strax intill parkeringen om de inte agerat så snabb, säger han.

Augusti 2017: Ägaren till 24 Rör Jour trivs bäst ute på fältet

Parallellt med polisutredningen gör försäkringsbolaget en utredning , bland annat har de sett över företagets ekonomi för att kunna utesluta bedrägerimisstankar.

– Försäkringsbolaget konstaterade att allt såg bra ut. Jag fick frågan från polisen om jag har några ovänner. Det har jag inte vad jag vet. Däremot har jag märkt att våra framgångar kan väcka irritation och jag har mött motstånd från vissa i branschen. Eftersom vi finns tillgängliga dygnet runt har vi snabbt fått många uppdrag, bland annat på värmepumpmarknaden, säger han.

Uppstickaren 24 Rör Jour, som VVS-Forum tidigare skrivit om, startade 2013 och har riktat in sig på serviceuppdrag i privata sektorn. Idag har företaget 14 anställda men eftersom de ska starta en entreprenadverksamhet pågår rekrytering av fler medarbetare.

Läs mer: Få brott klaras upp.

Enrique Valdes är själv ute med servicebilen på kunduppdrag.

– Eftersom jag ofta jobbar sent om kvällarna har jag ett litet övernattningsrum på firman. Men jag känner mig inte trygg med att stanna kvar längre. Det kunde ha gått riktigt illa, säger han.

Har du vidtagit andra säkerhetsåtgärder?
– Vi håller på att sätta upp säkerhetskameror och jag har bett mina anställda att ta hem bilarna när de inte är i tjänst.

Hur reagerade personalen på det som hänt?
– Vissa blev oroliga och många blev arga. Dagen efter branden blev det inte mycket jobb gjort eftersom jag fick ägna mig åt att ta hand om personalen.
Polisutredning pågår och man misstänker mordbrand.

Fler nyheter