På webbplatsen angavs att badkaret var 740 mm brett, men i verkligheten var det 750 mm. Foto: Privat

”Fila lite på badkaret så får det plats”

Publicerad: 16 december 2019 Text: Eva-Maria Fasth

Badkaret var en (1) cm bredare än vad som uppgavs på webbplatsen och gick inte in i badrummet i villan. Det vållade strid som Allmänna reklamationsnämnden (Arn) fick avgöra.

I våras köpte en villaägare ett badkar för 6 400 kronor av en stor nätbutik.

På webbplatsen angavs att badkaret var 740 mm brett, men i verkligheten visade det sig vara 750 mm, det vill säga 10 mm bredare.

Badrumsrenovering slutade med bakfall och stora hål i väggen

Till saken hör att villaägaren valt ut just detta badkar för att det skulle passa in. Eftersom badrummet byggdes för detta badkar var duschväggen intill monterad innan karet packades upp.

När fastighetsägaren reklamerade felet skickade nätbutiken honom ett nytt badkar. Problemet var bara att det nya badkaret också var 750 mm brett.

Villaägaren föreslog då att företaget antingen skulle riva duschväggen/kaklet och sätta nytt tätskikt för att sen få plats med karet eller flytta dörrposten 1 cm så att ett badkar på 750 mm passar.

Eftersom duschväggen var monterad så kunde den inte flyttas utan att tätskiktet bröts. Samma sak skulle ske om man flyttade dörrposten.

De fick bakläxa för rördragningen

Företaget föreslog villaägaren att ”fila lite på badkaret så får det plats”.

Webbshoppen erbjöd villaägaren att skicka tillbaka det, men då skulle han stå med ett badrum utan kar.

Villaägaren anmälde nätbutiken till Arn och begärde prisavdrag med 6 400 kronor, det vill säga att företaget inte skulle ta betalt alls för karet.

Webbshopen motsatte sig kravet, men gick med på att betala det begärda beloppet under förutsättning att villaägaren först skickade tillbaka badkaret. Företaget erbjöd sig även att stå för frakten.

Företaget accepterade inte att villaägaren skulle få behålla sitt beställda badkar kostnadsfritt.

Nätbutiken menade att villaägaren antingen fick behålla badkaret mot fullpris eller också bli fullt krediterad när badkaret är åter på företagets lager.

Bristerna var inte fel när badrummet renoverades

Arn konstaterar att parterna är överens om att angivet breddmått inte stämmer och att karet således är felaktigt.

Eftersom villaägaren vidhåller köpet, det vill säga varken begär hävning, avhjälpande eller omleverans återstår prisavdrag.

Nämnden menar att ett skäligt prisavdrag kan fastställas till 500 kronor och rekommenderar nätbutiken att betala 500 kronor till villaägaren.

Fler nyheter

Mässingskunskap samlas i app

24 jan 2020 | Nu finns utbildningsmaterial om mässing fritt tillgängligt. Det är projektet Cobra – Competens Brass – som ska fylla ett akut behov inom svensk...