Foto: Shutterstock

VVS-fakturan höll inte måttet

Publicerad: 08 november 2018 Text: Eva-Maria Fasth

Företaget installerade en varmvattenberedare hos en villaägare i Borlänge. Men får backning för att räkningen var för otydlig.

Det var i december 2017 som en 52-årig kvinna i Borlänge anlitade Veteranakuten i Dalarna för att köpa och installera en varmvattenberedare. Dessutom ville hon få ett nytt diskbänkslås och en duschblandare installerad i badrummet.

Läs mer: "Ibland gör kunden att det blir dålig stämning"

När fakturan kom till den 52-åriga kvinnan i Borlänge var den på drygt 16 000 kronor och ospecificerad. När villaägaren påpekade detta fick hon ett prisavdrag på närmare 2 200 kronor.

Men den 52-åriga kvinnan tyckte att priset ändå var orimligt högt och ville fortfarande få en specificerad faktura.

Hon anmälde företaget till Allmänna reklamationstjänsten (ARN) och begärde att dels få ett prisavdrag med 5 136 kr för material som inte använts eller installerats, dels ett kvitto/garantibevis på varmvattenberedaren.

Veteranakuten förklarade i nämnden att man motsatte sig kravet och att ”rörmokaren tog ut de delar som han trodde skulle behövas till arbetet”. Därefter fakturerades villaägaren.

Efter en tid fick Veteranakuten en kreditfaktura från grossisten på de delar som rörmokaren hade lämnat tillbaka och då skickade man i sin tur en kreditfaktura till kunden.

Villaägaren fick också 10–20 procents rabatt på allt material, dessutom stod Veteranakuten för två års garanti på varmvattenberedaren.

Läs mer: Besiktningsman orsakade läcka från varmvattenberedare

ARN pekade på att Veteranakuten inte lämnat någon prisuppgift innan tjänsten påbörjades. Arbetet har därför utförts på löpande räkning och konsumenten ska betala ”ett skäligt pris”.

Vid tvist är det företaget som ska bevisa att det begärda priset är skäligt och lämna en specificerad räkning, om konsumenten begär det.

Veteranakuten har inte förklarat vad den aktuella posten på 5 136 kronor i fakturan avser och har inte heller lämnat en specificerad faktura trots att kunden begärt det. Nämnden anser därför att Veteranakuten inte har bevisat att det begärda priset är skäligt.

ARN beslutade att villaägaren därmed hade rätt till det begärda prisavdraget på 5 136 kronor. Nämnden noterade också att Veteranakuten åtagit sig att stå för två års garanti.

Men Veteranakuten i Dalarna tänker inte följa ARN:s rekommendation.

– Nej det tänker jag inte göra. Jag har sänt in följesedlar på vad rörmokaren har installerat, hon har tidigare fått en kredit på över 2 000 kronor. Och det tog tre månader innan hon tog kontakt med ARN, men har inte ringt till mig så vi har fått reda upp detta, svarar Veteranakuten i Dalarna via mail.

Fler nyheter