Foto: Shutterstock

Hantverkarna anklagades för att ha orsakat brand

Publicerad: 05 november 2018 Text: Eva-Maria Fasth

En 34-årig kvinna ville renovera badrummet i sin bostadsrätt i centrala Malmö. Bland annat anklagades hantverkarna för att ha orsakat en brand.

Hösten 2017 anlitade den 34-åriga bostadsrättshavaren den enskilda firman Frostanders Måleri & Kakeltjänst i Malmö för renovering av badrummet.

Men det skar sig ganska snart mellan konsument och entreprenör.

Läs mer: Bakläxa för installation av golvvärme

34-åringen tyckte att arbetet tog orimligt lång tid och att fakturorna var ospecificerade.

Samtidigt menar entreprenören att det var kunden som var besvärlig

Frostanders anlitade en underentreprenör som inte blev ansluten till Säker Vatten förrän flera månader efter att arbetet var klart, trots att avtalet sa att arbetet skulle utföras enligt Säker Vattens regler.

På Säker Vattens kansli bekräftar man att företaget inte var auktoriserat under tiden för arbetet 2017, utan bara under perioden 2018-03-27 till och med 2018-05-15.

Trots detta så hävdar Frostanders att underentreprenören var Säker Vatten-auktoriserad vid tiden för badrumsrenoveringen.

Läs mer: Besiktningsman orsakade läcka från varmvattenberedare

Underentreprenören orsakade också en brand i hennes kök som hon inte fått någon ersättning för, hävdade bostadsrättshavaren.

Branden startade då någon av hantverkarna lagt en duschslang på spisen i köket och sen satt på spisen.

34-åringen anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och begärde att få tillbaka drygt 138 000 kronor, betalningsbefrielse från resterande fakturor på närmare 41 000 kronor samt ersättning med 10 000 kronor för att åtgärda skadan på köket.

Nämnden rekommenderade Frostanders att betala 10 000 kronor till bostadsrättshavaren, men avslog hennes krav i övrigt.
Kommer du att följa ARN:s rekommendation och betala henne 10 000 kronor?
– Nej, för kunden har inte betalat fakturan, trots att badrummet är färdigt och godkänt av besiktningsmannen från BKR, säger Peter Hovarth, ägare till Frostanders.

Han förnekar att underentreprenören skulle ha orsakat en brand.

– Nej, det var bara en gummislang som låg på spisen och började smälta. Det var trångt i köket och killarna råkade komma åt en knapp på spisen. Ibland gör kunden att det blir dålig stämning. Då blir det svårt att samarbete, förklarar Peter Hovarth och tillägger att en orsak till att arbetet blev försenat var att man var tvungen att stänga av vattnet i hela fastigheten, där det även fanns restaurang och frisersalong.

Läs mer: Underkänt badrum blev dyr affär för installatör

ARN ansåg att bostadsrättshavaren inte har bevisat att hon krävt att underentreprenören skulle ha Säker Vatten-certifiering, utan endast att arbetet skulle utföras enligt Säker Vattens regelverk.

Den utförda tjänsten var därmed inte felaktig, trots att underleverantören saknade Säker Vatten-certifiering när arbetet gjordes.

Nämnden rekommenderade Frostanders att betala 10 000 kronor till bostadsrättshavaren, men avslog hennes krav i övrigt.

Fler nyheter