Foto: Clas Ohlson

Butikskedjan blir installatör

Publicerad: 04 december 2018 Text: Susanna Kumlien

Appen lanserades i slutet på november. Clas Ohlsons nya tjänst ska hjälpa kunderna med fix i hemmet.

Förberedelser, planläggning, utveckling av appen och rekrytering inleddes i våras. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig i Bromma, Solna och Sundbyberg i västra Stockholmsområdet.

Peter Olsson. Foto: Clas Ohlson– Clas Ohlson säljer sedan länge produkter för hemmafixaren. Nu vill vi leverera ett mervärde för den som inte hinner eller kan fixa själv. Allt från hjälp med ett krånglande avlopp till att sätta upp en hylla eller taklampa, installera en router eller fixa ett glappande eluttag, säger Peter Olsson på Clas Ohlson, Partner Manager för den nya satsningen.

Clas Fixares personal är anställda av ett separat bolag, C/O P AB, som startats i samarbete mellan Clas Ohlson och Pegital, ett företag som sedan tidigare äger och driver bland annat IT-hantverkarna och Veteranpoolen.

– På Clas Ohlson är vi nybörjare på att leverera tjänster. Därför känns det bra att samarbeta med ett partnerföretag med gedigen erfarenhet på serviceområdet.

Läs mer: 4 skäl till att installation växer när bostadsbyggandet viker

"Vill du bli en del av ett nytt och framgångsrikt team som hjälper människor i deras vardag?" Så löd frågan i rekryteringsannonsen som C/O P AB publicerade i VVS Forum tidigt i höstas. Totalt har nu femton personer anställts i det nya bolaget. De flesta är före detta butikspersonal hos Clas Ohlson och alla utom en är män.

– Vi har verkligen försökt hitta exempelvis kvinnliga elektriker, men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.

Det nya bolaget finns registrerat hos Elsäkerhetsverket men företaget är inte Säker Vatten-auktoriserat.

– Vi kommer ju inte att bygga några badrum utan det handlar mer om småjobb som att byta en kran.

Läs mer: En utmaning för installatörerna

Vad det blir för uppdrag kommer nog att variera beroende på var kunderna finns och vilken tid det är på året, tippar Peter Olsson.

– Allt handlar om vad kunderna kommer att efterfråga. Våra mobila team kommer också att ha ett visst utbud av produkter till försäljning. Om man råkar ha fått med sig fel skruv hem till hyllan man köpt eller om man har fel elkabel, kommer det att gå att åtgärda på plats.

Det gamla Stockholmsskämtet om hantverkare som säger att "´Vi kommer någon gång mellan klockan 07 och 22, vad har du för portkod?" och får till svar "Portkoden är något mellan 0000 och 9999" kan snart vara bara en saga. För hos Clas Fixare kan kunden välja en tid-slot direkt i appen.

– Om du bokar service till klockan tolv, så kommer vi klockan tolv. Och så har vi fasta priser!

Läs mer: Hantverkarna anklagades för att ha orsakat brand

När Clas Fixare kommer att finnas i fler delar av landet är inte klart ännu.

– Men vi siktar på någon gång under nästa år. Därefter står Norge och Finland på tur. Med tiden kommer Clas Fixare utgöra en allt större del av omsättningen för varumärket Clas Ohlson.

Fler nyheter