Varmvattenberedaren slog ut ventilationen – kunden kräver hävning
Kunden hävdar att företaget har installerat en produkt som inte lämpar sig för huset. Företaget har en annan förklaring till ventilationsproblemet.
Läs också:
”Det forsade vatten ur varmvattenberedaren”
Läs också:
”Någon hade proppat säkerhetsventilerna på varmvattenberedaren”
Kundens tilluftsvärmepump hade gått sönder. Hon kontaktade därför företaget som, enligt informationen på webbplatsen, är specialiserat på inomhusklimat och har lång erfarenhet av dimensionering, installation och service inom värme och ventilation, för att få hjälp. “Jag kan själv ingenting om ventilation och värmesystem”, förklarar kunden.
Per telefon beställde hon utbyte av värmepumpen till en ny för 39 541 kronor av företaget. Men det blev inte som hon hade förväntat sig.
En tid efter installationen upptäckte kunden att ventilationen inte fungerade, vilket styrks av två besiktningsprotokoll. Enligt kunden, som har tagit hjälp av ett externt VVS-företag för bedömning, har företaget installerat ett system som inte lämpar sig för huset.
När företaget inte gick med på att låta kunden häva köpet vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få rätt.
Företagets förklaring till att ventilationen inte fungerar är att det vid demonteringen av den gamla värmepumpen upptäcktes att det hade kommit kondens/vatten från ventilationskanalerna, vilket de informerat kunden om. Det berodde troligtvis på oisolerade kanaler på vinden. Företaget säger också att de föreslagit en från- och tilluftsvärmepump som kunden avböjt då den var för dyr. Istället installerades en frånluftsvarmvattenberedare.
“Vi har levererat det företaget har sålt och fått beställning på. Det framgår av offerten”, skriver företaget i sitt svar till ARN, där de avvisar kundens krav.
Allmänna reklamationsnämnden ger kunden rätt och konstaterar att kunden har rätt att häva köpet eftersom företaget har sålt en vara som har varit felaktig i förhållande till kundens behov och förutsättningarna i fastigheten.
Orginalsystemet – en frånluftsvärmepump med inbyggt tilluftsaggregat som har lett ut övertempererad tilluft för att värma fastigheten – har ersatts med en frånluftsvarmvattenberedare utan tilluftsaggregat som är bristfälligt ansluten till befintligt ventilationssystem, förtydligar nämnden i sitt belsut.
Läs också:
”Det kom bara rostigt kallvatten från varmvattenberedaren”
Dessutom påpekar nämnden att ute- och tilluftskanaler endast är ihopbyglade i badrum helt oisolerat med en anslutningsslang. Kunden har därför rätt till full återbetalning och återlämnandet av varmvattenberedaren ska ske på företagets bekostnad.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen