Företaget gjorde inte klart avloppsjobbet — får bakläxa av ARN
Översvämningen var kundens fel, tycker firman som jobbat med brunn och avlopp hos honom. ARN håller inte med och smäller företaget på fingrarna.
En husägare i Dalarna tog in ett företag för att installera en enskild avlopsbrunn och göra rördragningar från huset samt driftsätta allting. Tjänsten kostade 185 000 kronor.
Läs också:
”Försäkringsbolaget betalar inte en krona och byggföretaget vägrar ta ansvar för fusket”
Läs också:
Badrumsrenovering slutade med bakfall och stora hål i väggen
Men när brunnen skulle börja användas var den full av vatten och is. Kunden kräver att företaget ska komma och fixa felet, alternativt ge honom ett prisavdrag på 27 400 kronor.
Firman vill inte gå med på det här. Deras version är att de informerade husägaren om att stenkistan med självfall inte kunde anläggas på grund av för högt grundvatten. Den integrerade utloppspumpen behövde användas fram tills att reningsverket kunde driftsättas. Kunden visste hur man pumpar eftersom han gjort det i sin gamla brunn. Företaget anser sig inte ha gjort något fel, det var kunden som inte kollade brunnen trots informationen han fått och det ledde till översvämningen i den.
Läs också:
”Värmepumpfyndet fungerade bara i några månader”
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har satt tänderna i parternas respektive versioner och ställer sig på konsumentens sida. Det har varit företagets ansvar att driftsätta reningsverket och när de inte gjort det så har de inte heller fullgjort installationen. Det betyder att tjänsten inte är fackmässigt gjord och firman är skyldiga att åtgärda det.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen